Beowulfova dobrodružství ve formě gamebooku
Nakladatelství Mytago vydalo adaptaci klasického eposu o Beowulfovi. Tentokrát se na tento příběh podíváme ve formě gamebooku!
Jonathan Green je nezávislý britský autor, který má na svém kontě více než 70 knih. Je známý svým přínosem k sérii herních knih na hrdiny Fighting Fantasy a mnoha publikacemi z Warhammer Black Library. Psaní se věnoval i pro různorodé značky jako jsou Doctor Who, Star Wars: The Clone Wars, Sonic the Hedgehog, Judge Dredd a Teenage Mutant Ninja Turtles.
U nás je znám zejména svou ACE gamebookovou sérií. Jak sám tvrdí, jsou v ní gamebooky ze staré školy, které zpracovávají klasická díla literatury. Snaží se však do nich vnést i nečekané a moderní prvky. Takto zpracoval například příběh Alenky v říši divů, Drákulu nebo OZ.
Gamebook Beowulf: Zabiják příšer od Jonathana Greena přináší interaktivní dobrodružství na motivy stejnojmenného anglosaského eposu. Čtenář se ocitá v roli legendárního hrdiny Beowulfa, který čelí nebezpečným příšerám a řeší různé hádanky. Kniha obsahuje 500 herních odkazů, mezi kterými je skryto mnoho šifer a opravdu hodně soubojů. Kniha s brožovanou vazbou ve formátu 160 x 110 mm je krásně skladná. Černobílé ilustrace uvnitř jsou nakresleny Kevinem Crossleyem.
Beowulf se vydá do země Dánů, aby pomohl zlomit kletbu krále Hrothgara. Tou je netvor jménem Grendel Grimslayer. Po zneškodnění Grendela se Beowulf postaví ještě spoustě příšer a netvorů. Kniha je plná napínavých soubojů, kde musí Beowulf prokázat svou sílu. Při několika příležitostech dostane čtenář možnost nahlédnout do historie – třeba když Beowulf vypráví o svých dávných dobrodružstvích, nebo poslouchá písně o jiném hrdinovi.
J. R. R. Tolkien, autor Pána prstenů, čerpal inspiraci z dávných epických básní, zejména z Beowulfa. Tolkien si vypůjčil nejen jména postav a míst, ale i slova a literární techniky, jako jsou aliterační verše a poetická přirovnání, která jsou typická pro staroanglickou literaturu. Paralely mezi Tolkienovým dílem a Beowulfem jsou patrné i v kultuře Rohirů, jejich jazykových vzorcích a způsobu chování.
I když Tolkien své dílo nevytvořil zcela originálně, geniálně zkombinoval starověké motivy s vlastní fantazií, což vedlo k vytvoření bohatého a jedinečného světa Středozemě. Tento přístup ukazuje, že velcí autoři se vždy inspirovali těmi, kdo přišli před nimi, a že čtení a pochopení starých epických děl může být užitečné i pro současné spisovatele. Pokud aspoň trochu znáš Hobita nebo Pána prstenů, určitě nějaké stopy starých klasických děl objevíš.
Na konci knihy je bonusový příběh Grendela Grimslayera. Ano, můžeš hrát i proti Beowulfovi!
Přečti si rozhovor s překladatelkou knihy.
autor Jan Konečný