Conquest - nová značka ve světě wargamingu
Stolní válečné hry s miniaturami jsou koníčkem, který umí pohltit. Nabízí něco pro taktiky a stratégy i pro modeláře věčně upatlané od lepidla a barviček. V tomto oboru dominuje už od roku 1987 společnost Games Workshop se svým Warhammer 40,000 (později pak fantasy iterací Warhammer: Age of Sigmar).
Během let se na trhu objevila řada dalších značek. Vzpomenout můžeme například na Warzone z ostudně zapomenutelného světa Mutant Chronicles (ze kterého pochází slavná a dnes úspěšně mrtvá karetní hra Doomtrooper), Battletech slavící aktuálně velký návrat nebo Star Wars X-Wing.
Šoupání vymazlených figurek po herním stole má své kouzlo. Zvlášť, když kolem těchto her vznikají velice živé komunity. Je to koníček na celý život a nebudeme si nic nalhávat – je to také značně nákladný koníček. Ale taky záruka zábavy na mnoho hodin. Například u Warhammeru 40K není vůbec problém strávit jedním tahem i několik hodin. A právě i toto se snaží změnit Conquest: The Last Argument of Kings z řeckého studia Para Bellum Wargames.
Para Bellum Wargames měli na začátku pořádnou smůlu. Conquest začali vydávat v roce 2019. A jak všichni víme, příšel covid a svět se zastavil. Obecně to byla doba, která rozhodně nepřála družení se u stolu nad figurkami (stejný problém řešili například Legend Story Studios se svou skvělou karetní hrou Flesh and Blood). O to víc bylo třeba pracovat s online komunitou, a to se povedlo.
Za Conquestem stojí designér Alessio Cavatore, který má za sebou práci na Warhammer Fantasy Battle, Warhammer 40,000 nebo the Lord of the Rings Strategy Battle Game. Asi je jasné, že je to člověk na správném místě. Jeho cílem bylo vytvořit rychlou, akční hru s jednoduchými pravidly, která však zároveň dává dostatek možností k vyblbnutí i pokročilejším hráčům a plnokrevným stratégům.
Vítejte ve světě Eä
Od velkého Pádu – katastrofy, která navždy změnila svět Eä, již uběhlo 600 let. Během následující Dlouhé zimy rasy světa bojovaly o holé přežití. Ale tento křehký status quo se brzy rozpadne, protože staré křivdy a nové ambice tlačí všechny frakce Eä k dobývání, poslednímu argumentu králů. A možná to budete právě vy, kdo rozhodne o jejich osudu.
O moc bojuje 18 různorodých frakcí. Aktuálně je jich vydáno sedm a další budou následovat.
Klasická lidská rasa, která jakoby vypadla ze středověku. Jsou to bojem ošlehaní rytíři s jízdou, meči, kopím nebo luky. Díky mágům si ale přičichnete i ke kouzlům. Jejich předností je početnost a jízda, která snadno rozpráší každého nepřítele. Jejich jednotky jsou univerzální a není tak problém rychle měnit taktiku a nepřítele překvapit.
Starobylá rasa, která ovládla cesty do vesmíru, nyní se snaží kolonizovat nové světy. Jejich armády klonů z biomasy se nestarají o etiku a nebojí se obětovat celé armády. Jejich předností je flexibilita, rychlost a schopnost ovládat cizí jednotky.
Bojovná rasa trpaslíků, která si krátí čas mezi válkami s nepřítelem bojem mezi sebou. Jsou mistry živlů, ohně a oceli. Jejich moc ale sžírá jejich těla, a tak žijí a válčí v mechanických protézách a bojových oblecích. Nejsou rychlí, ale houževnatí. Za svým cílem jdou přes mrtvoly, a když ani to nestačí, nasadí mocnou magii.
Severský národ potomků přeživších dávné apokalypsy. Polobohové tak mocní, že ztrácí nad svými schopnostmi kontrolu a mění se v bestie bojující o zachování zbytků lidskosti. Jsou agresivní a každé zranění je posílí. Jsou to mistři iniciativy a mají schopnost zbrzdit nasazení jednotek protivníka.
Pod tímto nevyslovitelným názvem se skrývají orkové. A ti mají ochočené dinosaury. Co víc si přát?! Jejich jednotky jsou agresivní a rychlé. Díky mechanice válečného zpěvu se jejich síla postupně zvyšuje a získávají významné bonusy. A navíc ti dinosauři…
Prastará rasa nemrtvých šmrncnutá římsko/byzantskými prvky. Čím větší ztráty utrpí, tím jsou silnější. Hra za ně je sice pomalejší, často se jim ale podaří svého nepřítele zlomit. Navíc umějí do boje přivolat mocná supermonstra.
Tato stará rasa kdysi vyznávala filozofii, etiku a vzdělání. Jejich technologie jim umožnila stvořit minotaury a mocné kolosy, které jakoby vypadly ze starých řeckých pověstí. Základem jejich úspěchu jsou elitní jednotky a unikátní herní mechaniky.
Svět Conquestu se neustále rozšiřuje. Tvůrci se navíc snaží zapojit fanoušky. Například tím, že mohou hlasovat o tom, jaká bude nová rasa. Ostatně komunitu se snaží autoři velmi podporovat a poslouchat. Což je oproti přístupu Games Workshopu příjemná změna. Conquest na to má platformu, které říkají Living World. Zde se mohou hráči zapojit do tvoření příběhu, sbírat odměny nebo se pochlubit svými modely. Fanoušci tak mají jedinečnou možnost ovlivnit budoucnost světa Eä i samotné hry.
Jak se hraje Conquest?
Hra nabízí dva základní formáty - Last Argument of Kings a First Blood. Autoři se maximálně snaží ulehčit vstup do hry nováčkům. Stačí si pořídit základní armádu, složit si ji, případně namalovat, stáhnout si zdarma pravidla a můžete začít hrát. To je oproti Warhammeru, který nabízí nekonečnou řadu příruček a knih, příjemná změna. Bitvy se navíc často vlezou pod dvě hodiny, za večer tak stihnete vyzkoušet více taktik nebo ras.
Last Argument of Kings je základní formát hry. V něm se jednotlivé figurky formují do regimentů čili skupin, které tvoří jeden celek (tomuto systému se také říká rank-and-flank). K tomu slouží hranaté podstavce, na kterých se z figurek regimenty skládají. Samotné tvoření armády má svá pravidla. Není to nic složitého, navíc pomůže jednoduchá webová aplikace. Výhodou je, že aplikace funguje jako webová stránka a není proto problém si ji nechat přeložit do českého jazyka.
Unikátní je systém nasazování jednotek a jejich aktivace. Každý typ jednotek má svou akční kartu. Na začátku tahu si hráč zvolí pořadí karet, ve kterém se budou jednotky aktivovat. Protihráč tak nikdy dopředu neví, co ho čeká, a která pohroma se na něj snese dříve. Autoři zmiňují, že takto simulují „fog of war“, což je termín označující prostý fakt, že hráč nevidí celou mapu a nikdy neví, co ho čeká. Tento systém je sympatický a nabízí řadu taktických možností a překvapení.
Samotné kolo je rozděleno na čtyři fáze.
Reinforcement: Jednotky ve hře se dělí na lehké, střední a těžké. Ty pak doplňují speciální postavy. Právě v této fázi se hází kostkami na to, které jednotky se aktivují, a jestli vůbec. Hra tak díky tomu přirozeně graduje. Na začátku se do hry dostanu lehké jednotky a s každým kolem roste pravděpodobnost, že se dostane i na těžší kousky. Tento systém ušetří hromadu času s přípravou.
Command Phase: V tuto chvíli se tajně určuje pořadí aktivovaných regimentů. To se provádí tajně, hráči tak neví, co je čeká, a snaží se odhadnout záměry protivníka. Hráči se střídají s aktivací jednotek. Neaktivuje se tak celá armáda najednou a opět to má velmi dobrý vliv na plynulost hry.
Aktivation: V této fází pak proběhne vše důležité. Odhalí se první karta jednotky, provedou se dvě akce (pohyb, útok na blízko, na dálku atd.) a předá se tah dalšímu hráči. S výjimkou pochodu nemůžete provést stejnou akci dvakrát. Nemusíte tak dlouho dumat nad tím, kterou schopnost použít a soustředíte se jen na aktuální jednotku.
Viktory: V této fází se zkontroluje, nesplnil-li někdo některý cílů hry, například obsazení bodů na mapě a podobně.
Samotné akce se provádí házením kostek a porovnáváním hodů podle statistik jednotek. Svou roli hraje dohlednost a vzdálenost. Kdo se s nějakou figurkovou válečnou hrou setkal, jistě bude jako doma. Na tomto místě není potřeba vypisovat všechna pravidla. Vše je dostupné zdarma na webu hry. Celkově jsou pravidla přehledně sepsána a dostanou se rychle do krve. Což chválím.
Druhý formát Conquestu je First Blood. Je to skirmishový formát, ve kterém se už nehraje s regimenty, ale vše se točí okolo samostatné postavy a jejího doprovodu. Svým pojetím se blíží klasické Warhammer hře s menším počtem jednotek. V tomto formátu můžete použít stejné figurky i podstavce, hru však doplňují speciální pravidla a schopnosti postav.
Jak Conquest vypadá?
Standardní velikost miniatur v Conquestu je 38 mm (speciální jednotky a velká monstra jsou samozřejmě výrazně větší), jsou tedy větší než miniatury u Warhammeru. I když Conquest pracuje s běžnými archetypy (lidé, trpaslíci, orkové…), vždy je na nich něco jedinečného a celkově si hra udržuje netradiční a líbivý styl. Technická kvalita se s každou novou sadou zlepšuje.
Pravdou je, že první verze figurek na tom nebyly moc dobře a občas byl problém se sestavením nebo nedokonalostmi výlisku. Warhammer je na tom o kus lépe, ale taky má “pár” let v produkci náskok. I tak je ale působivé, kam se studio Para Bellum Wargames za tak krátkou dobu dostalo.
Co si pořídit do začátku?
Naskočit do Conquestu je snadné. Nemá tolik různých jednotek a pravidel, aby to zájemce odradilo hned na začátku. Ideální cesta je pořízení Starter Setu. V nabídce jsou sety pro jednoho i pro dva hráče. Stačí si tak vybrat oblíbenou frakci a najít správnou kombinaci balení. V krabici najdete všechny potřebné jednotky, akční karty a pravidla (aktuální verze pravidel jsou dostupné v pdf na stránkách výrobce).
Pokud vás zajímá formát First Blood, můžete ke hře využít jednotky ze Starter setu, ale k dostání jsou i tzv. Faction Taster boxy obsahující výběr jednotek dle frakce.
Pak už bude na vás, čím svou armádu vylepšíte. Speciálních jednotek už je dostatek. Ke správnému složení armády dle pravidel slouží Army Builder. Ten má opět výhodu toho, že si jej můžete nechat prohlížečem přeložit.
Nakonec budete potřebovat hromádku klasických 6k kostek. Ideální počet je 25 ks.
Hurá do boje
Conquest nás snado a rychle uchvátil. Jednoduchá pravidla, rozumná herní doba a řada taktických možností. Už teď máme v plánu pravidelné hraní, které pravděpodobně časem pro zájemce otevřeme veřejně. Pokud tedy hledáte válečnou hru s pěknými figurkami, která vám nezlikviduje všechen volný čas a peněženku, Conquest je ideálním řešením. Je to hra, o kterou se autoři s láskou starají, váží si komunity fanoušků, a která má před sebou zajímavou budoucnost.
autor Karel Krajča