Recenze deskovky Dead by Daylight
Videoherní nadšenci si určitě vzpomenou na rok 2016, kdy vyšla hororová multiplayerová hra Dead by Daylight. Jedná se o titul, kde jeden hráč za zabijáka loví 4 hráče přeživších, kteří se snaží opravit generátory a utéct. Zabiják pomocí svých schopností chytá přeživší, zavěšuje je na řeznické háky, a poté je obětuje temné entitě. Přeživší se snaží před zabijákem krčit, plížit, skrývat a když to nevyjde, tak utíkají, přeskakují stěny a shazují na zabijáka palety, aby mu unikli.
Tento koncept si získal obrovskou komunitu fanoušků, kteří nad hrou strávili stovky, ne-li tisíce herních hodin. K úspěchu hry přispívá fakt, že i po 12 letech od vydání si Dead by Daylight znovu pustí několik desítek tisíc hráčů denně. I mě osobně jako hráče videoher velmi oslovila a po oznámení vydání deskové hry jsem byl napjatý, jaká bude. Povedlo se vývojářům přenést tyto herní zážitky i mezi deskohráče?
Pohled do tváře zabijáka
Pojďme se tedy zblízka podívat na deskovou hru Dead by Dayligh. Na hře se podílelo stejné studio, jako v případě videohry, a to Behavior Interactive společně s Level 99 Games. V češtině tuto deskovku vydalo vydavatelství Tlama Games. Hra je pro 3-5 hráčů na zhruba 40–60 minut času. Věkové omezení od 15 let je nastaveno z důvodu hororového tématu, ovšem pravidla snadno zvládnou i mladší hráči. V krabici na vás čeká oboustranný herní plán. Šest postav zabijáků, sedm postav přeživších, které jsou doplněny o plastové miniatury. Balíčky karet a žetony.
Pravidla jsou přehledně sepsána na 15 stranách. Komponenty jsou běžné kvality, silnější karty hodnotím kladně. Lépe se zvedají ze stolu a při neopatrné manipulaci se neodírají ani nelámou. Herní plán je vytištěný poněkud nezvykle, a to na velmi hladkou a lesklou desku, proto bývá místy problém s odrazem světla. Design potěší všechny fanoušky videoherní předlohy. Na herním plánu jsou screeny známých lokací Macmillanova dolu a vrakoviště Autohaven. Mezi postavami poznáváme známé tváře předlohy jako například Trapera, Doktora, Feng min, Meg Thomasovou a další.
Jak se to hraje?
Před samotným začátkem hry se zhostí jeden z hráčů role zabijáka (měl by to být ten který už zná dobře pravidla) a čtyři hráči role přeživších. V menším počtu hráčů hraje jeden hráč za dva přeživší. Následně se dle pravidel na herní plán umísti předměty, miniatury hráčů a rozdají se karty pohybu. Herní plán je složen z několika lokací spojených různobarevnými čárami doplněnými o ikony pohybu. Každá deska přeživších a zabijáka obsahuje popis vlastností, které pomáhají hráči vyhrát. Každý přečte nahlas, co jeho postavy umí, aby s tím seznámil i ostatní hráče.
Hráči disponují čtyřmi kartami pohybu: plížení, běh, přikrčení a skok. Zabiják má navíc ještě kartu Vyčkat. Hra se dělí na čtyři tahy. Plánovaní, tahy přeživších, tahy zabijáka a úklid. Ve fázi plánování všichni hráči umístí skrytě lícem dolů před sebe kartu pohybu, kterou v daném kole chtějí zahrát. Zabiják takto umísti karty dvě. Poté dle pořadí tahů odhalí každý hráč svou kartu pohybu a daný pohyb vykoná přesunem své figurky do jiné lokace. Po přesunu otočí jeden z předmětů a následně provede s předměty interakci. Mimo generátory, které jsou pro přeživší cestou k vítězství, mohou nalézt truhlu s předměty, skříň, do které se mohou schovat, paletu pro zpomalení zabijáka a spoustu dalších věcí. Hráč provede danou interakci, popřípadě použije svou speciální schopnost a na tahu je další.
Přeživši při interakci s generátorem hodí kostkou a pokud uspějí umísti na generátor žeton opravy. Nachází-li se na generátoru tři žetony, je opravený. Přeživší zvítězí, pokud opraví takto 4 generátory a následně otevřou únikový východ. Jakmile odehraji všichni svůj tah je na řadě tah zabijáka. Ten má výhodu v podobě dvou pohybů. Taktéž jako přeživší po odehrání karty pohybu otočí předmět a poté provede interakci. Pokud se v dané místnosti nachází z části opravený generátor, může jej zase poškodit, také smí čerpat silu entity a další nejrůznější akce. Ovšem pokud se v dané lokaci nachází přeživší může jej zranit. Zraněny hráč umísti pod svou figurku žeton zranění a dokud jej spoluhráči nevyléčí tento žeton mu zůstane.
Jestliže zabiják interaguje se zraněným přeživším, vezme jej a pověsí na některý z řeznických háků rozmístěných po herním plánu. Za každého poprvé pověšeného na hák získá žeton obětování a pokud je přeživší na háku i ve fázi úklidu, získá další. Zabiják zvítězí, pokud získá celkem 8 žetonů obětováni. Při poslední fází úklidu se posune žeton prvního hráče, nachystají se znovu karty pohybu a začíná fáze plánování, dokud někdo nevyhraje.
Naše dojmy?
Dead by Daylight svádí trošku k porovnání s nedávnou novinkou – Bestií. Je třeba říct, že hry mají společné principy: jeden proti všem a skrytý pohyb. Tím podobnost končí a každá z her je svým způsobem jiná.
Všichni hráči používají ve fázi plánovaní své deduktivní schopnosti, aby odhadli tah soupeře. Přeživší se smějí pouze nahlas domlouvat o dalším postupu. Díky tomu vznikají vtipné momenty, kdy se snaží někdy i šifrovaně říct, co mají v plánu, aby zabiják jejich nápadu nerozuměl. Přeživší vykonávají tahy tak, aby se co nejvíce přiblížili k vítězství, a zároveň se co nejvíce vyhnuli zabijákovi. Zabiják se samozřejmě pokouší přijít na to, kudy v následujícím tahu půjdou, aby je zranil, případně chytil a zavěsil na hák.
Hráči většinou první generátor nebo dva opraví rychle. Ovšem prvním zavěšením na hák se hra zpomalí, jelikož přeživší investuji čas do záchrany spoluhráče. S rozdílnými kartami pohybu doplněnými o jednoduchý obrázek, maté opravdu pocit, jako by vaše postava běhala, krčila se, nebo dokonce přeskakovala překážky podobně jako ve videohře. Předměty, které lze najít na herním plánu jsou velmi silné, užitečné a razantně dokáží změnit průběh hry.
Přeživší mají nevýhodu v podobě počtů získaných krvavých bodů. Ty mohou využít k provedení své speciální schopnosti. Jejich doplňování není nic jednoduchého a většinou jich mají nedostatek. Pokud při interakci použijí paletu, která zabijákovi efektivně zabrání v pohybu, získají obrovský náskok. Oproti tomu zabiják mívá zpravidla krvavých bodů dost, jelikož je získává mnohem snáz. Speciální schopnosti jsou taktéž přesnou kopií předlohy upravené pro deskovou hru a musím uznat, že fungují perfektně.
Hra končí velmi těsně, pokud máte na obou stranách podobně zkušené hráče. O vítězství rozhodují dva nebo tři tahy, kterými získáte náskok nad soupeřem. Nejrychlejší cesta k výhře pro zabijáka je pověsit každého přeživšího na hák, v takovém případě získá snadno 8 bodů obětování. Přeživší by si měli dávat velký pozor, aby této výhody zabiják nevyužil. Pokud jste už ostříleným hráčem, můžete využit dva balíčky vylepšení, které obsahují několik desítek karet a celou hru vám zase oživí.
Hodnocení
Pravidla jsou opravdu jednoduchá a osvojí si je i začátečník. Navíc hráč znalý předlohy se velmi rychle zorientuje a začátky mu půjdou snáz. Hra jako taková není náročná na strategické uvažování, ani složité mechanismy. K deskovým hrám na motivy videohry nebo filmu bývám skeptický a tady to nebylo výjimkou. Jako hráč videoherní předlohy však musím říct, že se desková adaptace velmi povedla a jsem zní mile překvapen. Pro fanoušky Dead by Daylight je naprostou nutností. Mít možnost zahrát si svou oblíbenou videohru s kamarády prakticky kdekoliv je lákavé. Velkým plusem je fakt, že u hry se náramně baví i hráči, kteří předlohu vůbec neznají.
Dead by Daylight je zkrátka skvělým příkladem toho, jak by měla hra na motivy videohry nebo filmu vypadat. Má sice své mouchy v podobě herního plánu, který by mohl být graficky více vyladěný, ale v celkovém hodnocení si hru velmi užijete. Skvělé zpracovaní, jednoduchá hratelnost, zajímavé téma a dostupnost, jak pro začátečníky, tak zkušenější hráče. Hodnocení deskohráči uznávané bgg s hodnotou 7.3/10 je naprosto přesné a nemůžu než souhlasit. Takže se ničeho nebojte a rychle si hru objednejte třeba u nás, v imago, protože tahle hra rychle mizí z pultu.
autor Daniel Korčák