Přejít k navigaci

Potvrzení plnoletosti


Právě se chystáte vložit do košíku zboží, které ze zákona můžete zakoupit pouze v případě, že jste dosáhli plnoletosti.
Svým souhlasem potvrzujete, že jste starší 18ti let.



Pokud jste mladší 18ti let, užívejte si radostí života bez dospěláckých neřestí.

Domeček na kolečkách

DIYcestovánídovolená Domeček na kolečkách

Člověk by si řekl, že když zvládne postavit dům, "zobytnění" dodávky pro něj musí být brnkačka, ale není tomu tak. Plánování obytného prostoru v dodávce je velice specifická (leč zábavná) záležitost a minimálně pro mě byla a je dosti časově náročná. Plánujete-li v domě na metry, v dodávce jde o centimetry.

Naší první vestavbou byla rozkládací postel do Citroenu Berlingo. Vyrobili jsme ji v roce 2012, když jsme se chystali na výlet do Španělska a posloužila nám i při dalších výletech a festivalových výpravách. Jednalo se o poměrně prostý, leč důmyslný systém, který se dal snadno kompletně poskládat do kufru vozidla a v případě potřeby vykouzlil v autě 190 cm dlouhou postel. Postel byla zavěšená na šroubech pro přední bezpečnostní pásy a sestávala ze dvou překližkových desek, jakési lavice v kufru a několika latí. Pod postel se vešlo několik přepravek a kanystr na vodu, z jedné z desek se dal udělat improvizovaný venkovní stolík:

Domeček na kolečkách Domeček na kolečkách

První dodávku jsme si pořídili v roce 2013, tedy o rok později - narodil se nám náš první syn a my jsme se nechtěli zřeknout cestování. Jednalo se o nádherného transportera třetí generace - T3 ve variantě Bluestar s vyskou střechou Polyroof ve výbavě Multivan. Uvnitř byla jen rozkládací lavice a nezávislé topení, rozhodli jsme se proto pro první výlet vyrobit skříňku, která by nám poskytla plynový vařič a tekoucí vodu:

Domeček na kolečkách

Časem se tato skříňka ukázala jak příliš malá a tak jsme se pustili do návrhu nové, vybavené velkými šuplíky a dalším úložným prostorem. Velkou službu mi jako obvykle prokázal tatínek, který skříňku dle mých návrhů narýsoval. V počítači jsme tak mohli doladit různé detaily a následně připravit seznam desek s přesnými rozměry k nařezání. S realizací pak pomáhal tradičně bratr Tomáš.

Domeček na kolečkách

Když nás špatně servisovaný busík vypekl na cestě do Španělska, rozhodli jsme se pořídit o něco novější auto, které bude snáze servisovatelné a zároveň nám umožní trochu rychlejší přesuny. Pořídili jsme si proto o generaci novějšího transportera T4 a příprava skříňky začala nanovo. V tomto novějším modelu je paradoxně o poznání méně místa (v T3 sedí řidič nad přední nápravou, motor je vzadu, takže je uvnitř o pár desítek cam více prostoru), tudíž nová skříňka musela být chytře vymyšlená. Navíc uvnitř je vůz členitější díky líbivému oplastování, takže se musela přizpůsobit i tvaru auta.

Domeček na kolečkách

Skříňku jsme opět vyrobili z překližky, tentokrát jsme použili laminovanou, tloušťky 1,2 cm. Šuplíky jsme opatřili zarážkami proti vysunutí za jízdy (s tím jsme u minulého modelu trochu bojovali…), dva kanystry slouží na pitnou a odpadní vodu, použili jsme 12V ponorné čerpadlo. Vařič na plynové bomby se do skříňky tentokrát nevešel, rozhodli jsme se použít vařič na kartuše (což byl poněkud úkrok stranou - náplně dlouho nevydrží, špatně se skladují a nejsou-li plné, mají malou výhřevnost).

Domeček na kolečkách

Kromě skříňky jsme do busíka nechali udělat také malou zvedací střechu, tzv. hříbek neboli hubdach - aby se v autě dalo kupříkladu pohodlně vařit. Za zvedačku se nám podařilo vměstnat ještě střešní nosič a malou rakev na šířku, takže i když se narodil druhý syn, pořád jsme se do auta dokázali sbalit.

Domeček na kolečkách

Do kufru busíka jsme vyrobili dlouhý vysouvací šuplík (dříve jsme vozili v kufru přenosky, ale šuplík je praktičtější, když se chcete dostat k věcem v zadní části), pořídili jsme brašnu k zavěšení na strop a nechali si ušít praktickou rozkládací matraci - lavice v Multivanu čtvrté generace není zrovna ergonomicky tvarovaná – příliš dobře se na ni nespí…

Domeček na kolečkách

Rozkládací matraci jsme si nechali ušít na míru v imago, stejně tak další praktický doplněk – nacvakávací záclonky. Přesně pasují na druky, které jsou v Multivanu t4 od výroby našroubované v obložení. Cena originálních záclonek je poměrně astronomická, verze z imago nás vyšla na třetinu.

S narozením třetího syna se objevily další prostorové potíže - už se dvěma dětmi byla multivanová postel (cca 150x190 cm) poměrně těsná a také nároky na prostor vzhledem k množství věcí, které je potřeba na měsíční výpravu sbalit, narostly. Takže jsme začali pokukovat po autě s vysokou střechou. Díky našemu dvornímu servisákovi Jardovi se nám podařilo dovézt nádherný kousek Multivana se střechou s “nosem” od firmy Zillka a práce na vestavbě mohla začít na novo - chtěli jsme tentokrát uzpůsobit sezení u stolu tak, abychom se vešli v pěti lidech, zabudovat do auta plnohodnotný vařič na plynovou bombu a přidat pár úložných vychytávek. Taky jsme se tentokrát rozhodli zabudovat do auta ledničku.

Po dlouhém plánování jsem zvolil poměrně netradiční koncept s kuchyňkou za sedadlem spolujezdce a na ledničku jsme vyrobili jakousi truhlu, která slouží zároveň jako sedátko u stolu. Z mého papírového návrhu vytvořil náš tatínek digitální výkres a dokonce i 3D model, který nám umožnil vychytat spousty detailů:

Domeček na kolečkách

Papírová příprava značně usnadnila i přípravu materiálu, který jsme nechali rovnou nařezat na míru:

Domeček na kolečkách
Domeček na kolečkách

Oproti dřívějším vestavbám jsme udělali několik změn - kupříkladu jsme šuplíky opět nahradili plastovými přepravkami – chtěli jsme mít úložný prostor pod lavicí trochu variabilnější (dokázali jsme do něj naládovat dvě skládací dospělácké koloběžky, odrážedlo a dvě přenosky…), snížili jsme tím o něco hmotnost převáženého nákladu a ušetřili jsme na drahých dlouhých pojezdech. Skříňky jsme zajistili zacvakávacími karavanovými “čudlíky”, takže jsme definitivně eliminovali otevírání za jízdy. Výsledek se osvědčil, až na pár much, které snad vychytáme s příští vestavbou 🙂

Domeček na kolečkách