Přejít k navigaci

Potvrzení plnoletosti


Právě se chystáte vložit do košíku zboží, které ze zákona můžete zakoupit pouze v případě, že jste dosáhli plnoletosti.
Svým souhlasem potvrzujete, že jste starší 18ti let.



Pokud jste mladší 18ti let, užívejte si radostí života bez dospěláckých neřestí.

Jak jsem objevil wargaming: Příběh o vášni a komunitě

warhammerwargamingconquest Jak jsem objevil wargaming: Příběh o vášni a komunitě

Moje první setkání s wargamingem proběhlo čirou náhodou, jako náctiletý jsem se toulal odpoledne cestou ze školy na Národní třídě a narazil na krámek, který měl nenápadný vchod. Někteří už asi vědí, který obchod to byl. Samozřejmě Ogří doupě, což mi nic neříkalo, a tak jsem se rozhodl nakouknout dovnitř. A to se stalo mou osudovou „chybou“.

Při vstupu mě zaujaly velké stoly a říkal jsem si proč tam asi jsou? Protože zbytek místnosti na mě působil jako klasický modelářský obchod. Byl lemován množstvím poliček, ve kterých byly štětce, barvičky, krabičky s modely, krabičky plné nejrůznějších materiálů, u kterých jsem ani netušil, k čemu by mohly být dobré. Jako puberťák jsem se na nic neptal a jen si prohlížel jednu krabičku po druhé. Za chvilku přišli dva muži kolem třícítky a začali na stoly vyndavat různé kopce a baráčky.

V tu chvíli mi začalo svítat, že asi budou hrát, a tak jsem zůstal a koukal se. První bitva, kterou jsem viděl, byla v systému Warhammer Fantasy Battles, ve světě o kterém jsem nic nevěděl. A tak jsem se i osmělil a zeptal se. Zjistil jsem, jak je to vlastně velký svět, plný monster, magie a vlastně všeho, co jsem měl rád na fantasy, plus velké množství krve.

Jak jsem objevil wargaming

Začátek byl pak náročný, přeci jen modely nebyly nejlacinější a doma se to nesetkalo s podporou. Rodiče by byli radši, kdybych chodil na tenis. Takže jsem si na hraní s kamarádem nalinkoval a vystřihal z papíru regimenty a tahal je po podlaze (s tímhle se mi do herny opravdu nechtělo). Knížka jako kopec, plechovka od coca-coly a nebo tubus od chipsů jako věž, karty jako řeka nebo cesta. Teď na to vzpomínám s úsměvem. Ale i tady nadešel čas posunout se dál, ostatně jako v každém vztahu.

Mojí nejoblíbenější frakcí byli temní elfové, tak jsem si pár dní po narozeninách šel koupit jejich armybook. Jenže co se nestalo, dark elfí book nebyl... a já nechtěl čekat až bude, tak jsem si řekl, že je jedno, jaký book si vezmu: elf jako elf, a tak jsem si domů nesl knihu vznešených elfů. Říkáte si, proč? Nechtělo se mi domů s prázdnýma rukama. Teď si říkám, že jsem měl chvíli počkat, ale nedočkavost je mé prokletí. Což se nakonec potvrdilo tím, že jsem s výběrem tohoto armybooku udělal opravdu chybu. Ale jak se říká, chybami se člověk učí.

Jak jsem objevil wargaming

Nebylo to zkrátka ono. A tak vznešení elfové putovali ani ne za měsíc pryč, a to výměnou za docela dost modelů pro lidskou frakci: Empire. Tato frakce se mě držela velice dlouho. Pořád jsem čekal, jestli se mi podaří sehnat vysněnou frakci temných elfů, což se mi po nějakém čase opravdu povedlo. A jak už to tak bývá, šedý plast musí proudit! Proto jsem během následujících let, vyzkoušel prakticky většinu existujících frakcí.

Jednoho dne ale přišel zlom, byl jsem fantasy přeplněn a chtělo to změnu, a jak jinak než přechod ke sci-fi. Tady už jsme měl výběr složitější, neboť systémů bylo několik – Battletech, Infinity, anebo zůstat u stejné značky jen pod jinou hlavičkou? A tak jsem si řekl: systémy jsou podobné, jen pár věcí přidám a některé upravím a skočil jsem do 40tky (čti Warhammer 40 000). Stejné základní principy hry, ale s výrazně odlišným estetickým a tematickým zaměřením.

A právě to mě fascinovalo. Boj v daleké budoucnosti, kde lidstvo čelí nekonečným hordám nepřátel na nesčetných bojištích v galaxii, mě naprosto pohltil. A navíc, modely byly fantastické – od majestátních vesmírných mariňáků až po děsivé orky a tajemné eldary. I zde jsem tápal mezi frakcemi (přeci jen je mnoho možností a přibývají další včetně různých podfrakcí). A tak jsem se držel svého zlatého pravidla – když nevíš co by, drž se lidí, a tak jsem si vybral tehdy ještě Imperiální gardu. I přesto byl můj přechod do světa Warhammeru 40 000 docela plynulý.

Jak jsem objevil wargaming

Jednou z nejlepších věcí na wargamingu je, že je to koníček, který se neustále vyvíjí. Vždycky je tu nějaký nový systém, nová hra, kterou můžeš objevit. A tak jsem se před časem dostal ke Conquestu.

Conquest: The Last Argument of Kings je poměrně nový wargamingový systém, který se odehrává ve světě, který se vzpamatovává z pádu božstev a navíc do něj vpadli mimozemšťané. Conquest mě oslovil svou unikátní kombinací starého a nového. Na jedné straně jsou tradiční fantasy prvky – hrdiny, velkolepé bitvy a bohatý svět plný historie, a na druhé straně zase máme herní mechaniky, které dělají hru zajímavější. Hráči musí pečlivě plánovat své tahy, přemýšlet o každém kroku a přizpůsobovat se neustále se měnícímu bojovému poli. Oproti WH, kde jsou kola striktně oddělená, se mi zde velmi líbí mechanika toho, že v jednom kole hrají oba hráči a reagují navzájem na pohyb jednotek. Navíc každá jednotka má i aktivační kartu, která určuje její pořadí v daném kole.

Jak jsem objevil wargaming

Na Conquestu mě také zaujalo, že je možné jej hrát ve dvou variantách. První z nich je The Last Argument of Kings (zkráceně TLAOK) – v této variantě je zapotřebí větší množství modelů, je to více zaměřené na regimenty. Druhá z variant je First Blood (FB) – tato varianta je založena na hlavním charakteru, k němuž náleží menší jednotky. Další výhodou je (aspoň pro mě, ale nejspíš i pro mnoho dalších hráčů), že modely jsou ve větším měřítku a jsou tedy příjemnější k barvení.

Osobně jsem se zamiloval do frakce City States, protože mě vždy přitahovala řecká mytologie a tato frakce z ní vychází. Máš možnost ovládat jednotky minotaurů, titány – kováře, satyry a samozřejmě jednotky phalangitů a hoplitů (pěchota s dlouhým kopím a nebo s kopím a štítem). Modely jsou hezky zpracované, a jak jsem psal výše, díky většímu měřítku mě u Conquestu více baví i malování jednotlivých modelů. Jako první jsem se dostal k variantě First Blood, a ta mi učarovala hlavně svým svižným tempem hry. Hra trvá cca hodinu, oproti klasické hře WH, která trvá až 3 hodiny. A další výhodou Conquestu je i pořizovací cena modelů. Obzvláště u varianty First Blood není třeba velké investice, aby si člověk mohl plnohodnotně zahrát.

Jak jsem objevil wargaming

Užasným bonusem je fantastická komunita kolem Conquestu. Hráči jsou přátelští, ochotně sdílí své zkušenosti a jsou připraveni kdykoliv pomoci. Často se účastním turnajů a herních akcí, kde se setkávám s dalšími nadšenci a učím se nové taktiky a strategie. Tyto akce jsou skvělou příležitostí nejen pro hraní, ale i ke sdílení tipů na malování modelů a zdokonalování herních dovedností.

Protože mi tato hra opravdu učarovala, chtěl bych v rámci klubu, kde nyní hraju, otevřít kroužek pro zájemce o wargaming. Rád bych jim tímto poskytl příjemnější vstup do tohoto fantastického světa, ukázal možnosti hraní, barvení a utužování vztahů v komunitě wargamingu. Chtěl bych zájemce nadchnout a inspirovat k tomuto koníčku přímou formou, aby nemuseli jako já, když jsem začínal, vše dělat doma na koleni.

Tvůrce a vydavatel hry Para Bellum Games je velmi vstřícný, co se týká budování komunity kolem Conquestu, a to napříč celým světem. U nás v České republice je již pro tuto hru zázemí v několika hernách a věřím, že se řady hráčů budou dále rozrůstat.

Závěrem mohu říci, že moje cesta wargamingem byla plná zábavy, výzev a neustálého učení. Od skromných začátků s papírovými regimenty, až po komplexní bitvy ve světě Conquestu. Každý krok mě posouval dál a hlouběji do tohoto fascinujícího světa. A i když jsem si prošel mnoha různými hrami a systémy, a ne vše jsem hrál víc než jednou, jedno je jisté – wargaming pro mě je a zůstane vášní na celý život.

autor Karel Matějka