Přejít k navigaci

Potvrzení plnoletosti


Právě se chystáte vložit do košíku zboží, které ze zákona můžete zakoupit pouze v případě, že jste dosáhli plnoletosti.
Svým souhlasem potvrzujete, že jste starší 18ti let.



Pokud jste mladší 18ti let, užívejte si radostí života bez dospěláckých neřestí.

Jak vytvořit postavu v Dungeons and Dragons Beyond 2024?

rpgd&ddnd Jak vytvořit postavu v Dungeons and Dragons Beyond 2024?

Nová příručka Player's Handbook pro DnD 2024 je už nějakou dobu na pultech, a tak už bylo dost času všechno pročíst, svolat družinku, vytvořit postavy podle nového postupu a nechat si to trochu rozležet. Jaký je teda dojem? Víc ras, víc oborů, víc zázemí, víc možností a přitom kratší čas nutný na tvorbu postavy! Zní to podezřele dobře, asi to má nějaký háček, že? Ano, ale o tom níže.

Předem se omlouvám anglosaským termínovým puritánům, ale o novou edici Dungeons and Dragons Beyond 2024 se začalo zajímat tolik RPG nováčků, že pro větší všeobecnou srozumitelnost budu používat zažité české ekvivalenty. Ty, co se používají třeba na D20 v kostce. Nebudeš tomu věřit, ale věta „Warlock s backgroundem Sage má feat Magical Initiative, takže si vezme dva cantripy ze spell listu Wizarda“, moc nováčkům smysl nedává a ke hraní je úplně nenaláká.

Přehlednost a sjednocení, nováčkova záchrana

Nová kniha pravidel jde v tvorbě postavy cestou lepší orientace v textu a sjednocení odlišností. Jsou to často malé detaily, které ovšem mají velký efekt. Odpadá neustálé listování mezi kapitolami tam a zpět, což se nejvíc pozná u výběru kouzel. Ty jsou nyní přehledně vypsaná u každého povolání. Stejně tak můžu ocenit, že každá schopnost postavy má nyní požadovanou úroveň už v názvu. Hráč tak nemusí pročítat celý odstavec, aby se dopídil, zda mu schopnost přibyde na druhé, nebo až na čtvrté úrovni. Pamatuješ si návrhy pro rychlou tvorbu postavy ze starší příručky? Nyní věří tvůrci struktuře popisu jednotlivých povolání natolik, že jsou pryč.

Jako PJ pak rozhodně oceňuju, že všechny postavy nyní dostávají výběr podoborů na třetí úrovni. Celá družina tak dělá tyto volby zpravidla ve stejný moment. Nezdržuje se kvůli jednomu druidovi nebo klerikovi, který tento výběr prováděl už na druhé úrovni. Navíc se napravila historická křivda a v nové příručce má každé povolání přesně čtyři podobory, což potěší hlavně hráče barbarů.

Zpřehlednění je znát hned od začátku, když nalistuješ kapitolu o tvorbě postavy. Celostránkový velký přehled povolání včetně podoborů popsaných jednou větou poslouží skvěle hlavně nováčkům. Dělá svou práci rozhodně lépe, než dřívější tabulka s mechanickým soupisem sesílacích vlastností, kostek životů, zdatností a počátečního vybavení.

Jak vytvořit postavu v DnD 2024

Rychlý přehled povolání byl logicky přesunut na začátek kapitoly o tvorbě postavy, když je nyní povolání volba číslo jedna. Odstranili z toho zbytečnosti a místo toho jedním slovem vystihli, co má dané povolání rádo (doslova) a jakou úroveň komplexity lze od něj očekávat.

Bojovník tak má podle autorů rád zbraně a má nízkou komplexitu, kdežto klerik má rád bohy a je průměrně složitý a takový černokněžník má rád okultismus a je vysoce komplexní. Je to až úsměvné zjednodušení, ale vlastně funguje docela dobře a přidání informace, jak obtížné je za vybrané povolání hrát po stránce pravidel, lze jen ocenit. Nejeden nováček si vylámal zuby na Čarodějovi a jeho metamagii s vytvářením pozic kouzel přepočty z čarodějných bodů. Právem měl dojem, že místo epického RPGéčka vzal do ruky matematicko-fyzikální tabulky a místo kostek by spíš užil logaritmické pravítko. Jasně, to povolání nezjednodušili, ale byli jste alespoň varováni.

Správný postup je půlka úspěchu

Tvůrci nové příručky se nebáli řádně hrábnout do struktury knihy, což nejvíce (za mě pozitivně) ovlivnilo právě tvorbu postavy.

Původně byl postup: volba rasy přidávající bonus k některým vlastnostem, volba povolání, naházení nebo pro fanoušky matematiky nakoupení si hodnot vlastností za přidělené body. Pak byl oddíl Osobnost a zázemí, v němž se řešilo přesvědčení a zázemí, které dávalo zdatnost v dovednostech, zdatnost s pomůckami, znalost jazyků a jednu unikátní schopnost. No a jako poslední byla kapitola vybavení.

V nové příručce se začíná povoláním, jakožto nejdůležitější hráčskou volbou. Následuje kapitola Původ s oddíly druh (rasa), který má nyní mnohem menší mechanický vliv a zázemí, které naopak získalo pravidlově na významu, ale pozbylo povahových charakteristik. Další kroky jsou pak volba, jakým ze tří způsobů se určí počáteční hodnoty vlastností. Třeba taková drobnost jako doporučené standardní hodnoty vlastností pro každé povolání postavené na roveň dvoum předešlým způsobům. To zbaví rozhodovací paralýzy i ostřílené hráče a tvorbu postavy stáhne klidně o patnáct minut. Ideální pro nováčky, nebo pokud tvoříš rychlou postavu na jednorázové hraní.

Od vlastností jsou odvislé nové náhodné tabulky s přídavnými jmény popisujících vzhled a osobnost vyplývající z extrémně nízké nebo vysoké hodnoty vlastnosti. V dalším oddíle si volíš přesvědčení a nově z něj odvozené povahové rysy. Na závěr nás příručka provede doplněním detailů jako pasivních hodnot vlastností a položení si některých otázek z minulosti postavy. Zrovna tady šlo udělat víc, mnohem víc, což dokazuje třeba kompatibilní příručka A Life Well Lived. Vtipné je, že téměř poslední je na řadě úvaha, jaký bude mít postava gender.

Rasy už se neříká

Co se ras, tedy nově druhů, týče, přidali Ásimara (Aasimar) a Goliáše (Goliath), které obsahoval už Volův průvodce netvory z roku 2016. Ásimar je smrtelník s nebešťanskou jiskrou a má od třetí úrovně atraktivní schopnost jednou mezi dlouhými odpočinky na minutu zjevit svá křídla a létat. PJům se trvale létající rasy nikdy moc nelíbily (viz lidští ptáci známí jako Aarakocra – jednoho jsme mohli vidět ve filmu Čest zlodějů), protože dokázaly touto schopností vmžiku obejít pečlivě plánované nástrahy vypravěče. S omezením, jaké Ásimar má, si tím nejspíš vrásky na čele dělat nebudou. No a Goliáš je osm stop vysoký obr se schopnostmi podle obřího předka. Třeba taková výdrž kamene snižující utržené zranění o k12 plus modifikátor odolnosti by se hodila povoláním s nižšími životy. Možná brzy uvidíme samé goliášské kouzelníky a čaroděje.

Tieflingovi přibyly dva rodové odkazy, takže oheň už není jediný dostupný živel, kterým bude vládnout. Taková odolnost vůči nektrotickému zranění spolu s rodovým kouzlem falešný život přidávajícím 1k4 + 4 dočasných životů je na prolézání kobek s hordami nemrtvých jako dělaná. Z půlorka se stal ork a půlelf nás opustil nadobro – kdo čekal pravidla pro vlastní tvorbu smíšených ras, bude se muset kouknout jinam. Druhy celkově přišly o dost rozšiřujících textů. Ať už jde o jejich délku života, kulturu nebo typická jména. Je za tím zřejmě snaha učinit je univerzálnější pro méně stereotypní světy.

Když dva dělají totéž, není to totéž

Povolání jsou stejná, jen dostala nové obory, jak už bylo řečeno. Úplně nových, tzn. nevydaných v jiných rozšiřujících příručkách, je pár. Barbarova Cesta světového stromu, bardská Kolej tance a druidův Kruh moře. Ani jeden nějak zásadně nemění obvyklý pocit z hraní daného povolání. Barbar se prostě ve své zuřivosti spojí s kosmickým Yggdrasilem a může se teleportovat, bard za bardskou inspiraci zaútočí beze zbraně a protančí mezi nepřáteli a druid dostane tematická kouzla a přes Hněv moře sesílá lokální tsunami. Za zmínku stojí, že každý z celkem 48 oborů má v knize vlastní velkou ilustraci a vypadají tak dobře a tematicky věrně, že by si šlo vybírat jen podle nich.

Přímo do tvorby postavy a to i ke každému povolání zvlášť přidali sekci pro multipovolání, což dřív bylo až v šesté kapitole Možnosti přizpůsobení. Současně pravidla seškrtali tak, že nyní ti stačí v každé primární vlastnosti zkombinovaných povolání mít hodnotu 13. Jednoduché, funkční. Tím, že se s informací setkává hráč zde, nebude v budoucnu nemile překvapen, že vysněná bardka mixnutá s bojovníkem nepůjde udělat.

Kolik odborností umíš, tolikrát jsi dobrodruhem

Zázemí je nyní 16, takže o 3 více, než předtím. Fungují však zásadně jinak. Každé udává 3 vlastnosti, které si na začátku lze zvýšit. A to buď o jeden stupeň každou vlastnost (1,1,1), nebo o dva stupně jednu vlastnost a druhou o jeden (2,0,1). Kdybych měl být hnidopich, tak bych autorům vytkl, že jich nebylo 20. Pak by totiž existovala veškerá kombinatorika pro všech šest vlastností. Nyní zde chybí zázemí, které by umožňovalo zvýšit kombinace: Síla - Odolnost - Inteligence, Síla - Odolnost - Charisma, Síla - Moudrost - Charisma a Obratnost - Inteligence - Charisma. Říkají však, že si hráč může vzít zázemí z jiných rozšiřujících příruček nebo starších pravidel a určit si trojici vlastností dle libosti.

Odbornosti (featy) byly dřív něco, co si mohl hráč vzít pouze namísto zvýšení hodnot vlastností, tj. nejdříve na čtvrté úrovni. Ovšem tím, jak je hra nastavená, se málokdy vyplatilo neinvestovat minimálně první zvýšení do primární vlastnosti. Často z toho benefitoval hráč, respektive jeho postava, hned několikrát, protože na modifikátoru primární vlastnosti závisela četnost schopností i útočný bonus kouzel a podobně. Někteří průvodci hrou proto dávali hráčům jednu odbornost od začátku navíc. Odbornosti mají pěkný potenciál postavu odlišit od postav stejných povolání na stejné úrovni.

jak vytvořit postavu dnd druhý obrázek

Toho si byli vědomi i vydavatelé nové příručky a systém upravili. Dnes má příručka 75 odborností rozdělených do skupin. Při prvotním vytváření postavy jsou důležité odbornosti původu (Origin Feats). Hráčská postava dostane jednu konkrétní za vybrané zázemí. Pokud hraješ za člověka, tak jeho druh ti dává jednu libovolnou odbornost původu navíc. Doporučená je v tomto případě odbornost, která dovoluje přičíst si zdatnostní bonus ke třem libovolným dovednostem.

Při přestupu na čtvrtou úroveň si vybereš odbornost, u které stačí splnit stanovené požadavky. Jednou z těchto odborností je i ta, která říká, že si můžeš zvýšit hodnotu libovolné jedné vlastnosti o dva nebo obě vlastnosti o jedna. Takže jsme o nic nepřišli, jen dostali víc možností na výběr. Nutno dodat, že se do seznamu odborností dostaly schopnosti dříve vyhrazené pouze pro specifická povolání. Je tak možné vzít si třeba kouzla z jiného povolání nebo se naučit nějaké bojové manévry.

Smutnější je, že došlo k ořezání doprovodných textů u ras a inspiračních tabulek pro povahové charakteristiky u zázemí. Zázemí mívalo náhodné tabulky pro čtveřici povahových črtů: osobnostní rys, ideál, pouto a vadu. Ne že bych za léta hraní viděl kohokoli si na ně opravdu náhodně házet, ale jako inspirační zdroj působily dobře. Z celé dlouhé věty popisující možný ideál, pouto nebo vadu postavy s daným přesvědčením se to teď smrsklo na dvě přídavná jména odvozená od přesvědčení na osách dobrý-zlý a chaoticky-zákonně.

Něco navíc

Vybavení dostálo zajímavé změny. Tou jsou pravidla pro výrobu konkrétních předmětů přímo u souprav, náčiní a nástrojů. Dříve byly některé položky počátečního vybavení v běžné hře jen těžko využitelné a jejich možnosti využití nejasné. Nyní má každá taková souprava jasně napsáno, co užitečného s ní lze vyrobit, jaké mechanické výhody nebo efekt svému nositeli takový předmět dává a za kolik se dá prodat. Navíc se nyní neduplikuje zdatnost s předmětem (např. se zlodějským náčiním) a zdatnost v dovednosti (např. čachry), ale pokud lze použít v dané situaci obojí, dá to druhé k hodu výhodu.

Závěrem uvedu ještě jednu drobnost. Dostali jsme nový deník postavy. Okrasné prvky jsou otázkou osobního vkusu, mě nenadchl, ani neurazil. To platí i pro rozdělení prvků, kde záchranné hody a dovednosti už nejsou pod sebou, ale sdružené v bloku spolu s danou vlastností. Co, myslím, neuškodilo, je uspořádanější oddíl pro zbraně a útočné triky. U kouzel se zase objevilo zatrhávací pole pro připomenutí, zda seslání vyžaduje soustředění nebo materiální složku a zda jde seslat jako rituál. Pozice kouzel také mají vlastní počítadlo. V každém případě, komu se deník nelíbí, najde na internetu desítky dalších neoficiálních variací, dokonce i specificky upravených pro jeho povolání.

Celkově je způsob, jakým autoři uchopili tvorbu postav v nové hráčské příručce, krokem vpřed. Dungeons and Dragons zůstává pravidlově náročnější hrou na hrdiny, nicméně pro nové hráče je teď jistě přístupnější. Díky lepší organizaci informací, smysluplnějším tabulkám a shrnutím je nová kniha přehlednější. A porovnám-li tvorbu postavy v Player's Handbook 2024 s příručkou, která vyšla před deseti lety, zajišťuje rychlejší postup a zajímavější výsledek.

autor Honza Havelka