Lesk a bída gamebooků (druhá část)
První část článku si můžete přečíst zde.
I když se většina gamebooků vydávala téměř do počátku nového milénia, mnoho sérií zaniklo podstatně dříve. Pád gamebooků se přisuzuje ucelenému a finančně progresnímu vývoji videoher, které prodělaly podobný vzestup a to ve stejném období. Mnoho spisovatelů gamebooků se tak stalo designery levelů her.
Počátky videohraní, zejména u textových her typu Zork, nabízely podobnou zábavu s mnohdy výraznější interakcí hráče a zanechaly tak gamebooky zarputilým fanouškům a sběratelům. Gamebooky a videohry šly spolu ruku v ruce a dle metody Darwinova přirozeného výběru, ten silnější vyhrál.
Bylo jasné, že zastaralá tištěná literatura, která je s námi staletí, se s moderní formou počítačové evoluce nedá měřit. Podívejte se, kam se videohry za posledních 40 let posunuly a jaké možnosti a žánry nabízejí. Chudá, úzkoprofilová záležitost ve formě kapesní knížečky s fantastickým, ale omezeným příběhem neměla šanci. Kupříkladu série Fighting Fantasy byla v roce 2002 prodána slavnějšímu nakladatelství Wizard Books, kteří doplnili sérii pouze o několik nevydaných a pár nových titulů.
Dalším důvodem smrti gamebooků se nejspíše stal nový, konzervativnější finanční přístup vydavatelů, kteří po roce 2000 zúžili své ediční plány a zaměřili se na čistý zisk. Gamebook také nikdy nepřerostl svůj původ v dětských knihách, smyšlených příbězích a honosných fantasy, a mnoho specialistů jej dodnes nepovažuje za samostatný literární žánr.
V porovnání např. s komiksem, který byl podobně jako gamebook v minulosti stěží považován za literární dílo, moderní popkulturní společnost jej nadšeně přijala. Superhrdinové v elasťácích se stali zábavou pro širokou veřejnost, nejen díky hollywoodským filmům, hrám, ale samozřejmě i díky vlastním grafickým dílům. Komiksy už dávno nejsou zálibou uhrovitých, brýlatých nerdů. Gamebook i v tomto případě ostrouhal.
A jak to bylo v Česku?
Před revolucí byly gamebooky považovány za imperialistickou hrozbu západního světa a jejich boom přišel u nás právě až po pádu železné opony. Od počátku 90. let se u nás vydala pěkná hromada titulů a mnoho z nich je dnes považováno za raritu, protože byly vydány kolikrát pouze v nízkém nákladu nebo po jednom vydání. Nejúspěšnějšími se u nás staly dvě série – Lone Wolf a Fighting Fantasy.
Britská tradice tedy kompletně převládla, a i když se americkou slávu Choose Your Own Adventure (Vyber si vlastní dobrodružství) pokusilo mezi české čtenáře přivést vydavatelství Pocket Book, nikdy nedosáhlo takového úspěchu, kterého se u nás dočkal britský model. Pocket Book ze slavné americké série vydalo pouze 12 titulů.
Zatímco ve světě gamebooky zanikaly, u nás zažívaly tou dobou ten největší rozmach. Lone Wolfa začala nadšeně vydávat Asociace fanoušků science fiction, kteří to po 15ti dílech vzdali a nedokončili tak ani celé období Grand Master Kai. Po miléniu si vzal Polaris na paškál gamebookovou sérii Grailquest inspirovanou legendou o králi Artušovi. Nejúspěšnějším se ovšem u nás stalo Fighting Fantasy (nakladatelství Perseus), které úspěšně vydalo prvních 39 titulů a čtyřdílnou ságu Magie.
Po miléniu se Perseus pokusil české fanoušky oslovit rádoby pokračováním série, tentokráte z pera českých autorů Václava Kroce a Zbyňka Dacha, nazývané Negart Group. Jejich pokusy přinesly 14 titulů, které ovšem stěží dosáhly úspěchů původní dvojice.
Českých úspěšných pokusů o gamebook bylo ovšem více. Když pominu povětšinou ukázková gamebooková dobrodružství pro stolní RPG hry typu Dračí doupě a další, nezapomenutelnými se staly kousky Ve Službách Krále Reginalda Michala Bronce, či útlý gamebook Zelekova dobrodružství – Zlodhův hrad, které umně napsali Libor Pavel a Libor Kejklíček. Dětská léta mohl připomenout krásný gamebook Na rozkaz krále od Ljuby Štíplové.
Nejslavnějším českým gamebookem byl ovšem geniální, vtipný a nesmírně těžký a čtivý příběh O Norikovi, který přinesl na svět slavný Vláďa Chvátil, který dnes září jako úspěšný světový designer stolních her.
Co nás čeká v budoucnu?
Jak se často stává, historie se opakuje a prach, který padl na gamebooky, v dnešní době mizí. Jejich lesk je sice v tahu, ale není všem dnům konec. V dnešní éře mobilních her a indie videoher se gamebooky staly ideálním způsobem, jak jejich slávu zpeněžit.
V mobilním podání si tak můžete např. užít kompletní sérii Sorcery! (čtyřdílná série Magie) od Stevea Jacksona, která se dá za pár stovek stáhnout např. na Google Play nebo Apple Store. Na stejném marketu lze najít i ságu samotného Lone Wolfa a další řádku levnějších nových her, který používají klasický stromový systém voleb a rozhodnutí.
Některé mobilní hry jsou dokonce zadarmo, i když je vidět, že kvality původních srdcem psaných gamebooků nedosahují. I tak dokáží zabavit na dlouhé hodiny. Českého čtenáře tyto elektronické předělávky bohužel mohou jazykově bolet. Českou lokalizaci zde totiž najdete málokdy.
Mezi knižními tituly sem tam vykoukne nějaký nový gamebookový počin, ale většinou upadne rychle v zapomnění. Výjimkou se u nás stalo nové vydání neukončených sérií, které si na paškál vzalo nakladatelství Mytago. Svým čtenářům slíbili kompletně přepracovaného, nově přeloženého Lone Wolfa, včetně nevydaných dílů.
Mytago samozřejmě vydává i unikátní gamebookové jednohubky jako je například Rytíř temného slunce od Swena Hardera. Mytago zároveň ke gamebookům vytváří krásné doplňkové předměty, ať to jsou mapy nebo knižní boxy, do kterých si můžete ucelené série umístit a vyzdobit tak svou knihovnu. Potěší také možnost zakoupení dárkové dřevěné truhličky s výběrem gamebookové produkce.
Českou komunitu také pravidelně obohacují nezávislí gamebookoví autoři. Jiří Mikulík již úspěšně vydal šestici z plánovaných osmi gamebooků o elitním žoldnéři Gabrieli Knoxovi. Série je hodně sympatická a rozhodně má mezi gamebooky své místo. Jan Kšanda sám vydal několik gamebookových počinů, a i na něj se pěje chvála. “Madmaxovské” postapo si zase můžete vychutnat ve vtipném hororu Junktown Jakuba Krásného, který vznikl na základech LARPové akce stejného jména.
Světových gamebooků vychází poskrovnu, ale občas se nějaký zajímavý počin objeví. Za poslední dobu se objevilo několik titulů, které se snaží gamebookovou slávu obnovit. Temné sci-fi Verax - Experiment od Jörga Benne, Měsíční oheň bratrů Sussnerových, nebo již zmíněný Rytíř Temného Slunce jsou jen malým vzorkem všech titulů, které bych tu mohl jmenovat.
Gamebooky asi už nikdy nezažijí takový vzestup jako kdysi, ale mezi fanoušky mají své místo. Kvůli nedostupnosti, raritní hodnotě či unikátnosti některých svazků, které zasáhl vydavatelský šotek, se z gamebooků stala sběratelská komodita a poskládat celou českou sérii Fighting Fantasy může být opravdu oříšek, nebo aspoň gigantická díra do peněženky.
Některé významné tituly se ovšem pomalu vracejí na scénu jako nedávný reprint gamebooku O Norikovi (nakladatelství Altar) či nedostupné Město Zlodějů z Fighting Fantasy (nakladatelství Mytago), a omezily tím tak zběsilé přihazovací choutky v gamebookových aukcích.
To však nic nemění na tom, že ať už na mobilu, nebo se skutečným a hmatatelným knižním titulem v ruce, gamebooky přináší radost a zábavu. Budou skvělým a zábavným způsobem jak ke čtení knih přivést děti a mládež. My, kteří jsme s nimi prožili mládí, my se k nim vrátíme vždycky.
Tužky do ruky, gumu připravit! Jdeme si hodit na staminu a umění boje.
autor Honza Kohoutek
Seznam dílů:
Lesk a bída gamebooků (první část)Lesk a bída gamebooků (druhá část)