Přejít k navigaci

Potvrzení plnoletosti


Právě se chystáte vložit do košíku zboží, které ze zákona můžete zakoupit pouze v případě, že jste dosáhli plnoletosti.
Svým souhlasem potvrzujete, že jste starší 18ti let.



Pokud jste mladší 18ti let, užívejte si radostí života bez dospěláckých neřestí.

Od hráče k Dungeon Masterovi: proč a jak se stát vypravěčem?

rpgd&ddračí hlídka Od hráče k Dungeon Masterovi: proč a jak se stát vypravěčem?

Staň se vypravěčem! Je to víc než jen role ve hře – je to možnost vytvořit svět, kde tvá fantazie nezná hranic. Možná se ti představa stát se Dungeon Masterem nebo Pánem Jeskyně zdá děsivá, ale je to také jedna z nejvíce vzrušujících věcí, které můžeš ve světě stolních RPG her zažít. Jako vypravěč máš jedinečnou příležitost být tím, kdo vytváří dobrodružství, drží otěže příběhu a rozvíjí nejen svou kreativitu, ale i dovednosti jako leadership, komunikace a organizace. Když se pustíš do vyprávění, nejde jen o příběhy – jde o propojení s hráči, sdílení zážitků a tvoření nezapomenutelných momentů u stolu. Překonej obavy, přijmi výzvu a staneš se srdcem každého herního večera!

Proč se stát vypravěčem? Je to výzva, obrovská zábava a posune tě to v důležitých dovednostech

Představ si následující: sedíš kolem stolu společně s kamarády, kteří dychtivě očekávají, co dalšího se stane. Dívají se na tebe, ale ve skutečnosti si prohlížejí bránu prastarého chrámu, který se před nimi vynořil z džungle. Nikdo ani nedutá, když popisuješ, jak se popraskané dřevo rozpadá a zevnitř vyleze…. V tu chvíli se všechno mění – právě jsi se stal vypravěčem, Dungeon Masterem, tím, jenž má moc tvořit celý svět vaší hry a jeho slova se mění v realitu. Alespoň ve hře.

Pokud se zajímáš o stolní RPG hry (pen and paper), pravděpodobně se objevilo i pomyšlení na roli vypravěče, Pána Jeskyně (PJ), Dungeon Mastera (DM)... všechno je to to samé. Nejspíš už proběhlo i zamyšlení nad tím, co by taková role obnášela, a možná tě taky něco odrazuje a brzdí od realizace.

Snad zato může strach z toho, že se neosvědčíš, nebo že se v této roli ztratíš. Pravda je však taková, že být vypravěčem je jedna z nejvíce obohacujících a zábavných zkušeností, které můžeš ve světě stolních RPG her zažít. Právě proto stojí zato strach překonat a zkusit to.

Stvořitel světů: tvoje představivost nezná hranice

Jedním z největších kouzel vypravěčství je absolutní svoboda v tvorbě. Jako vypravěče tě neomezuje tolik pravidel, můžeš vytvářet vlastní světy, příběhy a postavy, které ožijí v myslích tvých hráčů. Toužíš přenést do hry něco ze své oblíbené knihy nebo filmu do hry? Nebo se ti v hlavě zrodil nápad na zcela nový svět, který nikdo před tebou neviděl? Jako vypravěč máš možnost dát těmto nápadům život. Neexistují zde žádné limity – jen tvoje vlastní představivost. Máš příležitost tvořit interaktivní příběh, který se vyvíjí a mění s každým rozhodnutím hráčů. A to je něco, co v žádné jiné formě deskovek nebo her nezažiješ. Každé sezení je jedinečné a plné situací, které nečekáš.

Od hráče k Dungeon Masterovi: proč a jak se stát vypravěčem?

Rozvoj dovedností: leadership, komunikace a organizace

Být vypravěčem není jen o vyprávění příběhů, ale také o organizaci a vedení skupiny. Jsi osoba, která drží otěže hry, plánuje sezení, připravuje scénáře a udržuje hráče na správné cestě. Tato role tě učí nejen strategickému myšlení, ale také rozvíjí tvoje komunikační dovednosti. Je nezbytné jasně a srozumitelně prezentovat složité informace, řídit dialogy mezi postavami a udržovat hru dynamickou a poutavou.

Navíc, jako vypravěč nebo vypravěčka a máš příležitost ovlivnit zážitky tvých přátel. Přinášíš radost a napětí, když vidíš, jak se hráči noří do tebou připraveného příběhu. Možnost ovlivňovat prožitky lidí a směr hry je nesmírně naplňující. Musí se to zažít.

Osobní růst: překonání strachu a výzva, která stojí za to

Je přirozené cítit obavy z toho, že se pustíš do něčeho nového, co může působit složitě nebo náročně. Ale právě tyto výzvy nás posouvají vpřed. Převzetí role vypravěče je skvělou příležitostí překonat své obavy a vystoupit ze své komfortní zóny. Mnoho nových vypravěčů se bojí, že nebudou mít vše perfektně připravené, ale realita je taková, že hra není o dokonalosti. Je o zábavě, dobrodružství a společném prožitku. Něco si připrav a pak to nech plynout. Spoustu práce odvedou sami hráči a jejich představivost.

Nikdo nezačíná jako perfektní vypravěč. Nejlepší způsob, jak se zlepšit, je prostě začít hrát a učit se z vlastních zkušeností. A nezapomeň, že v tom nejsi sám. Existuje spousta zdrojů, videí, knih, diskusí, workshopů a skupin lidí, které ti mohou pomoci na cestě k tomu stát se skvělým vypravěčem. Nejlepší vypravěči umí vyprodat stadiony s desetitisíci diváky nebo prostě vypráví své skupině příběhy dlouhé roky.

Budování komunity a přátelství

Jako vypravěč se stáváš ústřední postavou své skupiny. Jsi ten kdo dává lidi dohromady, kdo vytváří prostor pro sdílení zážitků a radosti ze hry. Hraní RPG je sociální aktivita a jako vypravěč/ka máš příležitost formovat nejen příběh, ale také vytvářet nová přátelství a posilovat ta stávající.


Nejde jen o hraní – jde o společné sdílení dobrodružství, o smích u stolu, o napětí při házení kostek, o radost z úspěšných zvratů v příběhu. Jako DM máš možnost být katalyzátorem těchto zážitků a to je něco, co stojí za to.

Prostě to zkus

Nejlepší je do toho jít. Svolej družinu a zkus si to. Vypravěčů je málo a byla by škoda to tak nechat. V této minisérii ti pomůžu a postupně tě seznámím s různými tipy a triky, jak na to. Tvoje první dobrodružství nemusí být vůbec složité a dokonale připravené. Nastuduj si klidně nějaké již vytvořené a případně si ho uprav podle sebe. Troufnu si trochu věštit a vidím, že to dopadne skvěle, tak jen do toho! Tvoje dobrodružství začíná.

autor Josef Kundrát