Loading...
Přejít k navigaci

Potvrzení plnoletosti


Právě se chystáte vložit do košíku zboží, které ze zákona můžete zakoupit pouze v případě, že jste dosáhli plnoletosti.
Svým souhlasem potvrzujete, že jste starší 18ti let.



Pokud jste mladší 18ti let, užívejte si radostí života bez dospěláckých neřestí.

Pokémon Day: historie a budoucnost kapesních příšerek

karetní hrapokémon Pokémon Day: historie a budoucnost kapesních příšerek

Když u nás vypukla Pokémoní horečka, bylo mi kolem sedmnácti. Ještě i dneska jsem pěkně infantilní, přesto jsem ani tehdy nepatřil tak úplně do cílové skupiny. Poměrně rychle se mi však do rukou dostala sběratelská karetní hra Pokémon. To už jsem se motal kolem Magicu a sbíral Doomtropery. Dodnes si pamatuji, jak jsme si s kamarádem pořídili napůl jeden z prvních dostupných setů Pokémon TCG. Nevydrželi jsme u hraní moc dlouho. Nakonec jsem karty někomu daroval, což si dnes po pětadvaceti letech dost vyčítám.

Mezitím Pokémoni dobyli svět a dnes jen těžko najdeš oblast nebo věc, na které by nebyla nějaká z těch stovek roztomilých potvor. Značka stále oslovuje nové fanoušky. A rozhodně se nejedná jen o malé děti. Pokémoni jsou tak slavní, že už mají svůj oficiální svátek - Pokémon Day.

Pokémon Day se každoročně slaví 27. února, aby připomněl den, kdy roku 1996 v Japonsku vyšly první hry Pokémon Red a Green. Právě tohle datum se postupně stalo oficiálním svátkem všech milovníků kapesních příšerek. Když Pokémon Company v roce 2016 slavila k tomto datu dvacáté výročí s řadou speciálních akcí a novinek, bylo definitivně jasné, že se z únorové oslavy stane tradiční událost.

Pokémon Day: historie a budoucnost kapesních příšerek

Od té doby se můžeš těšit na každoroční příval aktualizací, oznámení nových projektů a rozšíření herního světa, ať už se to týká hlavní série, mobilních aplikací nebo třeba sběratelských karet. Kromě herních novinek s sebou Pokémon Day obvykle přináší i různé fanouškovské turnaje, speciální merchandise a exkluzivní slevy nebo bonusy – a to nejen v oficiálních obchodech, ale i u dalších prodejců po celém světě.

Podle nejnovějších spekulací by se na Pokémon Day 2025 mohlo konečně objevit oficiální oznámení očekávaného pokračování ve stylu Legends: Arceus, zatím pracovně označeného jako „Pokémon Legends: Z“. Hráči si od něj slibují především stejně parádní volnost pohybu a dobrodružný nádech, který je pro Legends sérii charakteristický. Dalším lákadlem je možný vstup klasických Pokémon her na Nintendo Switch Online, což by byla velká radost pro každého, kdo vyrůstal na původních Game Boy titulech.

Kromě toho se hodně mluví o rozšířeních pro Scarlet a Violet, která by měla přinést nové oblasti i příběhové linky. Není tak vyloučeno, že Pokémon Company využije Pokémon Day 2025 k odhalení přesnějších termínů nebo prvních ukázek z chystaných projektů. Ať už to dopadne jakkoliv, vypadá to, že únorový svátek pokémoní historie bude tentokrát opravdu bohatý na novinky, které by mohly celý svět kapesních příšerek zase o něco rozšířit.

Jak to všechno začalo?

Původní nápad na Pokémony se zrodil v hlavě Satoshiho Tajiriho, který v dětství vyrůstal na předměstí Tokia. Byl to vášnivý sběratel hmyzu – rád prozkoumával přírodu a chytal nejrůznější broučky, motýly i housenky, často v místech, která se postupně přeměňovala v zástavbu. Když se pak jako teenager začal zajímat o videohry, napadlo ho vytvořit titul, jenž by imitoval tuhle radost z objevování a chytání tvorečků v reálném světě. Jeho prvotní představa dokonce počítala s názvem „Capsule Monsters“, protože si hmyz představoval bezpečně uložený v kapslích, které by bylo možné přenášet a otevírat. Název Pokémon nakonec vznikl z japonského „Poketto Monsutā“ neboli „Pocket Monsters“, což v překladu znamená „kapesní příšerky“. Je to zkrácená a poangličtěná verze původního názvu, která se rychle ujala po celém světě.

Pokémon Day: historie a budoucnost kapesních příšerek

Tajiri zároveň viděl velký potenciál v Game Boy Link Cable, tedy propojovacím kabelu, kterým se daly spojit dvě konzole Game Boy. Věřil, že kdyby se tvorečci dali pomocí kabelu mezi hráči vyměňovat, vznikl by zcela nový zážitek a herní komunita by byla mnohem propojenější. Do projektu postupně zapojil kreslíře a svého dlouholetého spolupracovníka Kena Sugimoriho, který navrhl první ikonické podoby pokémonů, a tým později doplnili i další vývojáři. Nintendo sice k Tajiriho nápadu zprvu přistupovalo opatrně, ale legendární herní tvůrce Šigeru Mijamoto v něm viděl něco, co by mohlo oslovit nejen děti, ale i starší publikum, a tak se do vývoje vrhli naplno.

Celý proces trval několik let a finančně se prý pohyboval na hraně, přesto se v roce 1996 zrodily legendy Pokémon Red a Green pro Game Boy. Hráče okamžitě zaujala myšlenka cestovat po světě plném originálních příšerek, sbírat je, trénovat a bojovat s ostatními trenéry. Ke všemu se ještě přidala možnost výměny pokémonů mezi kamarády, což byl prvek, který Tajiriho inspiroval už od prvního momentu. Úspěch v Japonsku byl obrovský, postupně se přidala globální expanze a z projektu, který měl původně zhmotnit nostalgii po chytání brouků, se stal jeden z největších fenoménů herní historie.


Úspěch byl tak obrovský, že o rok později odstartoval i animovaný seriál, který se rychle stal jednou z nejikoničtějších součástí celého univerza. Krátce nato se rozjel i trh se sběratelskými kartami a postupné rozšiřování regionů v dalších generacích her jen utvrdilo pozici Pokémonů jako jedné z nejúspěšnějších značek herního průmyslu. S rozvojem série se také ustálilo vydávání nových verzí her každých pár let, přičemž každá generace přinášela desítky nových příšerek a nové herní prvky.

V průběhu let tak vznikla celá řada legendárních titulů a spin-offů, které se dostaly na všechny hlavní herní platformy od Nintenda. Z původní malé japonské hry se stal globální fenomén, na kterém se podílejí vývojářská studia Game Freak, Creatures a Nintendo, přičemž od roku 2000 dohlíží na značku také The Pokémon Company. Tahle spolupráce už dávno překročila hranice her – do kina jsme mohli vyrazit na animované filmy, karty se vyměňují mezi spolužáky a taky se dá pořídit merch s oblíbenými tvory.

Podle veřejně dostupných finančních výkazů za fiskální rok končící únorem 2022 dosáhla společnost The Pokémon Company obratu zhruba 204 miliard jenů (což tehdy odpovídalo přibližně částce 1,6 miliardy amerických dolarů). Tato částka se samozřejmě může meziročně měnit v závislosti na prodejích her, licenčních dohodách a dalších faktorech, ale celkově se Pokémon dlouhodobě řadí mezi nejvýdělečnější značky v herním a zábavním průmyslu.

To všechno dělá z Pokémonů jednu z nejvýraznějších a nejdéle fungujících sérií, která se neustále vyvíjí a vždycky má v rukávu nějaké nové překvapení.

Pokémoni v Česku

U nás se začal prodávat Game Boy v roce 1999, ale to pravé šílenství nastalo až v roce 2000, kdy televize Nova začala vysílat původní anime sérii. Její úspěch samozřejmě pomohl i rozjezdu karetní hry. Postupně se rozjela i oficiální turnajová scéna, kde soutěží ostřílení hráči spolu s nováčky, a speciální obchody nabízejí stále širší sortiment od TCG až po figurky a nejrůznější doplňky. Dneska tu najdeš poměrně silnou komunitu nadšenců, kteří pořádají lokální eventy a setkávají se také online, aby společně sdíleli svoji vášeň. Dokonce i rodiče, kteří si pamatují první generaci, teď často seznamují s Pokémon světem své děti, takže popularita téhle značky v Česku jen tak nepoleví.


Kartičky

Sběratelská karetní hra Pokémon TCG se poprvé objevila v Japonsku v říjnu 1996 a na její úspěch brzy navázalo mezinárodní vydání, které ještě více rozšířilo už tak obrovskou popularitu kapesních příšerek. V Japonsku ji zpočátku vydávala společnost Media Factory, zatímco v zámoří se o distribuci starala Wizards of the Coast, což přilákalo miliony hráčů toužících nejen sbírat karty, ale taky strategicky sestavovat vlastní balíčky a soupeřit mezi sebou.

Postupem času se do hry začlenily nové mechaniky a rozšíření, a tak se TCG stále vyvíjela po boku hlavních videoherních sérií. V roce 2003 přešla pod taktovku Pokémon Company International, která sjednotila vývoj karet i her do jednoho komplexního univerza. Od té doby se Pokémon TCG těší rostoucí globální komunitě hráčů a sběratelů, kteří se neustále vrhají do dalších turnajů, vylepšují své balíčky a hledají vzácné karty, jež by posunuly jejich herní kolekci o úroveň výš.

Pokémon Day: historie a budoucnost kapesních příšerek

Podle nejnovějších informací od TCGplayer, který sleduje vývoj Pokémon TCG opravdu do hloubky, už přesáhl počet unikátních Pokémon karet hranici 200 000. Do tohoto počtu se započítávají různé jazykové mutace, regionální odlišnosti i speciální promo edice, takže pokud stále rozšiřuješ svou sbírku, vždy je co objevovat.

Nejnovější rozšíření Pokémon TCG: Prismatic Evolutions (únor 2025) přináší nejen krásný design a zajímavou kombinaci nových karet (včetně silných Pokémon ex nebo Radiant Pokémon), ale také docela tvrdé „pull rates“, takže vybalit tu nejvzácnější kartu zabere víc boosterů než obvykle. Podle oficiálního webu TCG tu najdeš čerstvou vlnu Trainer karet a spoustu nových komb, která rozšíří strategické možnosti tvého balíčku. I když se může zdát, že je šance na supervzácné kousky nízká, právě tenhle pocit vzrušení při otevírání balíčků a čekání na potenciální poklad je jedním z důvodů, proč Prismatic Evolutions tolik láká jak sběratele, tak soutěžní hráče.

Pokud jsi vyrostl na původním Game Boy, pravděpodobně ti Pokémoni přinesli nejeden nezapomenutelný zážitek. A i když už dávno nejsi malý, Pokémon Day je skvělou příležitostí znovu se vrátit k tomu prvnímu úžasu nad světem plným nečekaných objevů a přátelství. Od prvních Red a Green uběhlo hodně let, ale značka se stále vyvíjí, expanduje do nových oblastí a posouvá hranice toho, co si pod „kapesními příšerkami“ vůbec dokážeš představit. Jestli tě tahle cesta oslovuje, neboj se naskočit – ať už do karet, nových her, nebo jen objevování té nevyčerpatelné dávky radosti, kterou Pokémoni světu přináší.

autor Karel Krajča