Představujeme karetní hru Disney Lorcana TCG
Walter Disney se už v mládí pokoušel stát redaktorem, kreslit komiksy nebo karikatury a prosadit se v zábavním průmyslu. Dlouho se mu to nedařilo, jeho pokusy zkrachovaly dříve, než se pořádně rozjely. Ale když mu bylo něco málo přes dvacet, založil se svým bratrem firmu Disney Brothers' Studio, kterou dnes známe jako The Walt Disney Company a patří mezi největší značky naší planety s obratem kolem 20 miliard dolarů za čtvrt roku.
Disney je dnes gigant, kterého musí znát každý. Provozuje několik zábavních parků po celém světě, vlastní televizní stanice, streamovací služby, distributory a do jeho portfolia patří značky jako National Geographic, Pixar, Marvel nebo Lucasfilm ze Star Wars. Slušný výkon na to, že firma začínala jako skupinka mladých lidí toužících animovat zvířátka…
Příběhy a postavy studia Disney ovlivnily dětství dětí celého světa. Patřím do generace odchované na Kačeřích příbězích, Gumídcích a bandě podezřelých hlodavců s Chipem a Dalem v čele. Rychle jsem z toho sice vyrostl, ale pochybuju o tom, že byste znali někoho, kdo by neznal alespoň myšáka Mickeyho nebo kačera Donalda. Ti z nás, kteří mají děti, znají zpaměti Ledové království nebo Příběh hraček. Co by se však stalo, kdyby se proti sobě postavil Goofy a Nemo? Vyhrál by pěstní souboj Olaf nebo Zvonilka?
Vítejte v Lorcaně
Jsi illumineer (iluminátor/osvětlovač?), hrdina vlastnící kouzelné pero, díky kterému dokážete vyvolat známé i méně známé postavy disneyho světa, zachránit příběh a porazit ostatní protivníky. Lorcana je klasická karetní duelovka ve stylu Magic: The Gathering, Pokémonů nebo KeyForge. Tam mají tvůrci trochu volnější ruce a nemusí vymýšlet, jak zabalit v zásadě čistě konfrontační hru tak, aby si hráči a postavy nešli po krku, nesnažili se zabít, ale vše vypadalo sluníčkově a mírumilovně. My, ostřílení hráči, se tímto nedáme oklamat a těšíme se na to, až si to konečně Popelka vyříká se zlou macechou a Bambi bude kosit zástupy trpaslíků se Sněhurkou v čele!
Lorcana je karetní sběratelská hra (Trading Card Game - TCG). Pro začátek můžete začít pořízením jednoho z mnoha připravených balíčků, které stačí jen vybalit, zamíchat a hrát. Každý balíček se ale dříve nebo později ohraje. Na řadu tak přijdou rozšiřující booster balíčky (v Lorcaně má booster 12 karet), díky kterým získáte nové karty. Když si nedáte pozor, brzy budete mít plný pokojík karet a okolí se vám může smát, že jste sběratel. Tolika lidem se už to stalo! Nakonec zemřeli sice chudí, ale spokojení…
Jak začít
Nějaké karty už tedy máte. Je třeba si připravit balík (pokud nepoužijete nějaký už předem nachystaný). Běžný balíček v Lorcaně obsahuje 60 karet. Každá karta může být v balíčku maximálně 4krát. Všechny karty ve hře mají šest různých barev (Inků = inkoustů). V balíčku ale mohou být karty maximálně dvou barev. Každá barva inku zároveň určuje styl hry. Červená (ruby) barva je agresivní, zaměřená na přímočarý styl hraní, zlatá (amber) se zase specializuje na strážení a léčení, a tak dále. To dává hře ohromné množství kombinací.
Lorcana má v tuto chvíli čtyři druhy karet. Postavy (characters) jsou klíčové. Díky nim získáváte vítězné body (lore county), používáte jejich unikátní schopnosti nebo ničíte postavy protivníka. Druhou třídou karet jsou předměty (items), které dáváte postavám, aby získaly nové schopnosti nebo lepší útok či obranu. Samotná Popelka možná není tak děsivá, ale když dostane do ruky pořádnou pánev, hned je to jiná! Dalším tipem karet jsou akce (actions). Jsou to jednorázové efekty, kouzla, instanty, které se odehrají a jdou ze stolu. Co by byla pohádka bez pořádné písničky? Proto jsou čtvrtým druhem karet písně (songs). V podstatě mají stejný efekt jako akce, ale když je hrajete na odpovídající postavu, mají někdy silnější efekt, ale hlavně menší cenu.
Každá karta má svou cenu, kterou musíte zaplatit. Ve hře ale není žádná mana nebo karty se zdroji. Každé kolo však máte možnost zahrát libovolnou kartu z ruky, otočit ji rubem nahoru a považovat za zdroj (ink). Když tedy chcete nějakou kartu zahrát, otočíte (mohli bychom říct tapnete, což je všeobecně známý pojem z Magicu, ale díky licenčním právům si musí ostatní autoři vymýšlet podivné jiné výrazy, v Lorcaně to je slovo exert, tedy něco jako vykání nebo působení) odpovídající počet rubem otočených karet a vyložíte kartu. Není to poprvé, kde je tato mechanika použita, ale nutí vás to plánovat a přemýšlet, která karta se vám do strategie nehodí. Otočená karta totiž už do hry nezasáhne a byla by škoda si tak zazdít něco, co se bude hodit později. Některé karty jako ink použít nelze, ale to poznáte podle odpovídajícího znaku na kartě.
Jak se Lorcana hraje?
Máte balíček karet, už trochu tušíte co a jak, tak hurá do hry! Prvně si každý hráč lízne 7 karet. Pokud se mu nějaká nehodí, může ji vyměnit. Následně je hra rozdělena do dvou fází.
Počáteční fáze (beginning phase) - resetuje se otočení všech dříve zahraných karet a kontrolují efekty, které na tuto fázi přímo odkazují. Na konci této fáze si každý hráč lízne kartu. Neplatí to pro první kolo prvního hráče, který si nelízne a tím trochu kompenzuje výhodu prvního hráče.
Na řadu pak přijde hlavní (main) fáze. Během té se dělá všechno ostatní – vykládáte karty jako zdroj (ink), po zaplacení inku vykládáte ostatní karty, používáte jejich schopnosti nebo získáváte vítězné body. Většina postav má na sobě počet vítězných bodů, které získáte, když jeho kartu vyčerpáte (otočíte). Kdo jako první získá 20 lore counterů, vyhrává. Vtip je v tom, že jedině na postavy, které zrovna získávají vítězné body (plní quest) nebo používají schopnosti (jsou tedy otočené a vyčerpané), můžete útočit (vyzívat je) a tím zabránit dalšímu zisku bodů.
A to je víceméně vše. Detaily najdete v pravidlech. Lorcana není složitá na pochopení ale nabízí tolik možností a taktik, že její zvládnutí bude vyžadovat trochu zkoušení a seznamování se s kartami. V tuto chvíli se nezdá, že by byla přeplácaná, a nabízí relativně svižný zážitek. To se ale s dalšími expanzemi může změnit.
Hra je primárně určena pro dva hráče, ale užít si ji můžete až v šesti (teoreticky hra nemá maximální počet hráčů, záleží jen na tom, kolik máte stejně postižených kamarádů). Multiplayer nemá žádné speciální pravidla, hráči se střídají v kolech jako při běžné deskové hře a sami si určují, na koho útočí.
Jaké jsou naše první dojmy?
Lorcana je velice pohledná hra. Stále si ponechává ikonický Disney vizuál, zároveň si překvapivě drží jednotný styl. Herní systém nepřináší nic, co by už neznali hráči Magicu a jiných karetních her. Zatím se drží při zemi, nemá přehnaně moc klíčových slov a schopností. Dá se proto čekat, že partičky budou svižné. Přesto nabízí dostatek možnosti k vyblbnutí a ladění balíků. Už se slušně rozjel i sekundární trh s kartami (prodej kusových karet a podobně), některé vzácné karty atakují ceny ve stovkách dolarů. Sběratelského potenciálu má Lorcana na rozdávání. Hardcore hráči pravděpodobně ohrnou nos a zůstanou u Magicu, případně u Pokémonů, kde jde přes celou tu jejich infantilnost hlavně o to, že si zvířátka dávají do držky.
Pokud bych měl Lorcanu k nějaké jiné hře přirovnat, byl by to Keyforge, který vyvíjel Richard Garfield, jeden z autorů Magicku. Práce se zdroji je výrazně jiná, ale zbytek jako by Keyforge z oka vypadl. To samozřejmě není špatně.
Dost mi ale vrtá hlavou, na koho Lorcana cílí. I přes pěkný kombinační herní systém jde přece jen o to, že proti sobě „bojují“ princezny a otravní myšáci. Bez mučení se přiznám, že nejsem cílová skupina. Je taky dost možné, že jsem už moc starý na to, abych si po nocích hrál s kačerem Donaldem. Pro někoho může být překážkou to, že hra je pouze v anglickém jazyce.
Ale pokud už má nějaká firma kapitál a know how na to, aby Lorcanu prosadila, bude to určitě Disney (a Ravensburger, který na vývoji spolupracuje). Historie je plná karetních her, které rychle zapadly do prachu dějin. Nechme se překvapit. Lorcana má k úspěchu velice slušně nakročeno.
autor Karel Krajča