Recenze deskové hry Příšeří: Hrdinům vstup zakázán
Kopat za tým Mirků Dušínů, být stále tím hodným, nemusí být vždycky ta správná cesta. Občas se postavit na temnou stranu patří mezi lidské přirozenosti. Rád proto občas využívám příležitosti, kdy si mohu zahrát na padoucha a ničit všechny ty naleštěné hrdiny toužící po míru a slávě. Myslí si, že mohou bez bázně a hany nakráčet to mého temného království a zkoušet zachránit svět? Pche!
Máme rok 1997, dnes už v podstatě středověk v historii videoher, a firma Bullfrog vydává hru Dunegon Keeper. V ní jste zlí. Máte na starost temný dungeon plný pastí a pokladů, které musíte bránit před hrdiny. Tato „budovatelská“ strategie zaznamenala ohromný úspěch a stala se legendou, kterou do dnes vlastně nikdo nepřekonal. Mobilní remake z roku 2014 naopak patří mezi ty nejhorší případy, jak nějakou milovanou hru zničit mikrotransakcemi. To se opravdu nepovedlo.
Deskovková novinka od Mindoku – Příšeří: Hrdinům vstup zakázán na vizi slavné hry navazuje mnohem lépe. Opět bude vaším úkolem chránit svůj podzemní svět a jeho bohatství před hordami slávychtivých hrdinů.
Jak se hraje Příšeří?
Princip hry je vskutku geniálně jednoduchý. Hráči si zvolí z devíti různých klanů příšer, připraví dungeon podle jednoho z dvaceti scénářů a dělají vše proto, aby hrdinové nezískali zlatý poklad v jeho středu. Akce všech postav řídí karty přehledným systémem ikonek. Akcí není mnoho. Můžete podle určených pravidel nasazovat nové postavy na herní plán, pohybovat se, útočit nebo spouštět akce jednotlivých místností a tím například craftit nové silnější karty do svého balíčku.
Průběžně do hry přicházejí už zmínění hrdinové (každý typ má své specifické schopnosti), kteří na vás útočí a díky opravdu chytré mechanice sami postupují vaší říší až k hlavnímu pokladu. A tomu je třeba za každou cenu zabránit! Samotný scénář pak přidává další zvláštní prvky, které je třeba v průběhu hry řešit. Jakmile hře dojdou karty hrdinů a váš poklad je stále nedotčen, vyhráváte.
Bez spolupráce ani ránu
Herní mechaniky jsou jednoduché a přehledné. Samotná pravidla zkušenější hráč dokáže vysvětlit během několika málo minut. I tak ale dokáže Příšeří slušně zatopit. Nenechte se zmást infantilním vzhledem. Předně se jedná o silně kooperativní hru. Znáte to, existují kooperativní hry, kde je spolupráce často spíš dobrovolná a každý si může řešit své plány. Tady ne. Spolupráce je alfou a omegou celé hry. Nejde o to, že chcete získat nějakou kartu nebo akci. Na takové myšlenky musíte zapomenout. Hra se vás snaží za každou cenu dostat a má k tomu dost prostředků. Vše musí směřovat k tomu, připravit půdu pro dalšího hráče. Využít každou akci tak, ať má má ten další snadnější cestu. Když na toto nebude myslet, nikam se nedostanete.
Mám toho nahráno poměrně dost. Opakovaně jsem Příšeří hrál s opravdu zkušeným hráči a stejně nás hra v prvním scénáři rozdrtila, než nám došlo, jak k ní správně přistupovat.
Malá krabička, moře zábavy
Na první pohled toho v krabici nenajdete moc. Devět sad dřevěných figurek příšer a jejich sady karet, několik modulárních dílů herního plánu a karty vylepšení a hrdinů. Každý scénář ale přidá do hry vlastní minipravidla, která hru výrazně promění. Scénářů je dvacet a než se dostanete na konec, čeká vás dlouhá cesta. Variabilita hry je opravdu velká. To je rozhodně velké plus. Navíc, když už si budete myslet, že máte hru zmáknutou, stačí si zvýšit obtížnost a hned je tu další výzva.
Hra, která mate vzhledem
Autoři pro hru zvolili líbivý, pro mnohé až infantilní, dětský vizuál. Což je v ostrém kontrastu s tím, jak hra umí být obtížná, a i přes jednoduchá pravidla, komplexní a náročná na spolupráci. Často jsem si říkal, že by jí více slušelo temnější a dospělejší zpracování. Příšeří ze světa Dark Souls? Klidně! Na druhou stranu si Příšeří takto zachovává přehlednost a okamžitě poznáte, co se na herním plánu děje. Nakonec je to otázka vkusu. Určitě by vizuální stránka neměla bránit k vyzkoušení hry, protože opravdu stojí za to.
Příšeří je rychlá taktická hra, která vyžaduje sehrané hráče, kteří umí spolupracovat. Nabízí výjimečně velké možnosti znovuhratelnosti a i přes roztomilý vzhled, který nemusí sednout každému, nabízí překvapivě výživnou dávku zábavy i zkušenějším hráčům. Opravdu velice příjemné překvapení.
autor Karel Krajča