Recenze dobrodružství Volokarnovy katakomby
„Mořský vánek zdálky přinese cvrkání ospalých cikád. Vám se ve stínu zpustlých olivovníků naskytne výhled na ruiny prastarých lázní.“ Na první pohled poklidné prostředí vystřídá těžký průchod dungeonem, který obsadili orkští pašeráci. Dokážete se na prvních úrovních a s pravidly Old-School Essentials vypořádat s nebezpečím Volokarnových katakomb?
Klasické fantasy s příměsí Středomoří
Dobrodružství je redesignovaný dungeon pro fantasy RPG hru Old-School Essentials (nebo jiné OSR hry). Volokarnovy katakomby jsou zasazené do fantasy prostředí, které se podobá antickému nebo raně středověkému Středomoří. Přenese vás mezi olivovníky a skalnatá pobřeží, kde si dobrodruzi po zdařilé výpravě dají v přístavní krčmě karafu vína a naslouchají zpěvům pouličních umělců. Volokarnovy katakomby bývaly kdysi proslulé lázně. Dnes do lázeňských ruin vyráží dobrodruzi z přímořského městečka Arak Brannia, aby vyhnali vychytralé orky a nakradli si poklady.
Co nás čeká v katakombách?
Samotný dungeon má kolem 50 lokací a lze jej celý dohrát ve třech až čtyřech sezeních (v mém případě zhruba 15 hodin času). Kromě již zmíněných orků se hráči mohou těšit na obvyklé RPG nestvůry a pestrou škálu překážek – od plamenných soch, přes choulostivé vyjednávání, po těžké hádanky. Vypravěč si musí před hrou celý modul přečíst, aby pochopil všemožné spojitosti, tajné průchody a taktiku monster. A ačkoliv má sešit pouze 20 stran, nahuštěného textu je tam víc než dost. Na oplátku tím před hráče předloží solidní výzvu. Nepřátelé se budou schovávat a taktizovat, náhodná setkání nebudou přívětivá a poklady budou těžce zasloužené.
Úvodní dobrodružství
Gábor Lux, autor Volokarnových katakomb, se precizně postaral o to, aby bylo dobrodružství jakousi „vstupní branou“ do světa oldschoolového a OSR hraní. Modul vytvořil s pomocí náhodných generátorů a výsledky patřičně upravil. Nabízí tak hráčům nelineární postup dungeonem, a tím i možnost důležité volby. Další devizou tohoto dobrodružství jsou velké odměny za velké výzvy. Hráčské postavy si tak mohou přijít na nemalé jmění, pokud budou dostatečně mazané a nebojácné zároveň.
Komu bych dobrodružství doporučil?
Volokarnovy katakomby se na první pohled mohou jevit jako variace na „vybíjení skřetů v jeskyni“. Oproti tomuto RPG klišé nabízí komplexní lokaci s frakcemi, magické i těžké poklady a poctivé objevování neznámého prostředí.
Dobrodružství se rozhodně hodí jako úvodní vstup do hraní podle „staré školy“ a OSR her. Modul doporučuji družinám, které si chtějí vyzkoušet solidní a neochuzený oldschoolový zážitek. Může se hodit také vypravěčům, kteří chtějí před své hráče postavit zajímavou výzvu.
autor Vladimír Sattran