Recenze gamebooku Drákula: Upírova kletba
Nemeškej, neboť mrtví cestují rychle…
Drákula: Upírova kletba je interaktivní gotický hororový román, ve kterém jen ty rozhoduješ jaká nebezpečí riskovat a s jakými děsivými stvořeními bojovat (či před nimi utéct). Zda dosáhneš cíle, nebo podlehneš temnému nepříteli, záleží jen na tvém důvtipu a troše štěstí. Tento gamebook nabízí osvěžující a vzrušující přepracování klasického příběhu Brama Stokera, přičemž zápletka zůstává věrná své předloze a je navíc obohacena o mnoho vrstev herního obsahu.
Autorem tohoto díla je britský spisovatel Jonathan Green, osobnost uznávaná v mnoha literárních komunitách díky své všestrannosti. Jeho úctyhodné portfolio zahrnuje žánry jako je fantasy, sci-fi, horor, steampunk a mnoho dalších. Jonathan sám s láskou vzpomíná na svá dětská léta s gamebooky a proto není divu, že se stal také jejich tvůrcem. Na svém kontě má řadu příspěvků do gamebookové série Fighting Fantasy, proto i Upírova kletba působí jako jedno z těchto klasických děl. V čem se však liší, je její komplexnost. Se svými tisíci odkazy je skoro třikrát obsáhlejší než Jonathanovy dosavadní gamebooky! Upírovou kletbou dokazuje, že je mistrem moderního gamebookového formátu a jeho pohlcující a spletitý příběh mnohdy vyvolá dojem, že v rukou držíš plnohodnotný román.
Na první pohled je zjevné, že Green je fanouškem původního románu. S až puntičkářským zápalem vytvořil bohatou sbírku nápadů a poznámek, které se do originálního Stokerova díla nedostaly, a poté je do detailu rozebral a přetvořil ve fungující celek. A protože je to gamebook, tak zde nechybí ani ambicióznější až velikášské nápady, které zde nakonec dokonale zapadají. Improvizuje s akčními scénami a zajímavými vedlejšími úkoly. Tempo je rychlé a rozhodování o nejlepším postupu je velmi náročné. Rada je prostá, buď odvážný a nezoufej, pokud tě potká ošklivý konec nebo dva. Příběh tě za tvou snahu bohatě odmění!
Děj knihy je možno prožít jako jedna ze tří postav: Jonathan Harker, Mina Murray nebo Doktor Seward. Jonathan Harker je mladý právník cestující na izolovaný hrad v Karpatech, kde má pomoci tajemnému hraběti s nákupem nemovitostí v Anglii. Ale to, čeho je tam svědkem, navždy změní jeho život. Mezitím se Jonathanova snoubenka Mina vydá navštívit svou drahou přítelkyni Lucy Westenraovou, ta je však napadena a následně u ní propuká záhadná nemoc. Na pomoc přichází její blízký přítel – Doktor John Seward, který je, poté co s pomocí jistého profesora Abrahama Van Helsinga odhalí skučenou příčinu jejího stavu, postaven před ty nejtěžší zkoušky…
Kostky jsou vrženy, figurky jsou na herní ploše. Z obyčejných lidí se stávají lovci upírů. Nikdo si však zatím neuvědomuje, že jsou pěšáky v plánu, který před staletími uvedl do pohybu Vlad Napichovač, krutý tyran známý také jako Drákula. Co ovšem dělá toto převyprávění gotického hororu jedinečným, je možnost hrát za hraběte samotného a pokusit se překazit plány lovců upírů. V tomto zpracování není Drákula do ústraní zahnaným, nepochopeným hrdinou (jak nám romanticky prezentují některá díla), nýbrž děsivým megalomanským monstrem, přežívajícím věky díky krvi svých lidských obětí. Kniha umožňuje na vlastní kůži prožít všechny důležité momenty Drákulova života tak, jak byly vyobrazeny v původním Stokerově příběhu. A to ze všech úhlů pohledu, od pouhého smrtelníka až po mocného vládce nemrtvých. Hra za opravdového padoucha se jen tak často nevidí, navíc takto propracovaná.
Jednou ze silných stránek knihy je její nelineární struktura a obrovská znovuhratelnost. Ta je dána především tím, že je možné během dobrodružství „přeskakovat“ mezi jednotlivými postavami tří lovců upírů, a objevovat tak neustále nové a nové střípky informací a nitek příběhu.
Jak to všechno funguje po herní stránce? Stejně jako u jiných knižních RPG jsou pravidla poměrně jednoduchá a srozumitelně vysvětlená v úvodu knihy. Přijdou si zde na své všichni, kdo milují házení kostkami, nebo si mohou zážitek ozvláštnit stylovými herními kartami, které zastupují kostky, stejně jako fanoušci poctivého zapisování postupu a každého drobného detailu z lovu na upíry. A jelikož je Upírova kletba velmi dobře vyvážená, lze ji pohodlně hrát i „rychlým“ způsobem, jen tak si pročítat své možnosti, užívat si dobrodružství, bez jediného hodu kostkou nebo poznámky do průvodní listiny. Kniha funguje skvěle v obou případech.
Bojový systém je jednoduchý a poutavý, soupeři útočí tváří v tvář a dochází i na střelecké souboje. O úspěchu nerozhoduje jen šťastný hod kostkami, ale také vlastnosti postav, jejich zbraně, vybavení, magické předměty nebo prostředí, kde se střet odehrává. Lovci upírů mají k dispozici zvláštní schopnost - Pero je mocnější, tato umožňuje se v kritické chvíli zcela vyhnout souboji. Použití této schopnosti je však omezené a proto jedno doporučení – ponech si ji do pozdějších částí dobrodružství, kde může dojít na setkání s opravdu mocnými nepřáteli.
Kromě bojů gamebook obsahuje také hádanky a rébusy, které tě nutí přemýšlet. Tyto prvky umocňují zážitek a jsou bezproblémově začleněny do příběhu. Luštění starobylých kódů, odemykání skrytých průchodů, odkrývání hádanek, budování důvěry u spojenců. Každé opakované hraní může přinést něco nového. Snaha vytrvalých hráčů o zmapování všech cest a situací za účelem nalezení té nejvíce efektivní bude při tolika hratelných postavách znamenat mnoho dlouhých večerů a barevně rozlišených poznámek.
Bohaté ilustrace knihy krásně budují atmosféru a tvoří klasickou kulisu pro hororové vyprávění. Při zběžném listování knihou lze zahlédnout spoilery toho, co čtenáře čeká a to nostalgický zážitek ještě umocňuje. Za kvalitu a četnost ilustrací vděčí Jonathan Green kickstarterové kampani, kterou úspěšně realizoval a nashromáždil tak dostatek zdrojů na honorář pro zkušeného umělce.
Smutnou skutečností je příběh na pozadí tvorby ilustrací, kdy původní autor Martin McKenna nečekaně zemřel a jeho dílo pro knihu poté dokončil talentovaný Hauke Kock. Jako poklona žánru byly pro vyobrazení některých postav použity tváře známých osobností, což dodává ilustracím ještě větší hloubku a jejich prohlížení je o to zábavnější. I o tomto a mnoha dalších detailech je možné se dočíst na skoro 50 stranách v poznámkách samotného autora Jonathana Greena.
Tato kniha není jen reorganizací originálu do hratelné verze, je to chytrá a zábavná směs různých upírských a mytologických příběhů. Upírova Kletba je napsána přístupně, srozumitelně a jako samostatně stojící dílo je ideální vstupní branou do světa interaktivních románů pro všechny nové hráče. Avšak též ostřílení veteráni budou naprosto spokojeni. Připrav se na nezapomenutelnou cestu do světa temnoty!
Pokud tě Drákula zaujal, nepřehlédni také další knihy Jonathana Greena jako například Alenčina noční můra v Říši divů, Nezemě: Zde jsou příšery a OZ, které si díky nakladatelství Mytago můžeš dopřát plně v češtině.
autor Petr Eller