Přejít k navigaci

Potvrzení plnoletosti


Právě se chystáte vložit do košíku zboží, které ze zákona můžete zakoupit pouze v případě, že jste dosáhli plnoletosti.
Svým souhlasem potvrzujete, že jste starší 18ti let.



Pokud jste mladší 18ti let, užívejte si radostí života bez dospěláckých neřestí.

Recenze gamebooku Druhá Země

gamebooksci-fi Recenze gamebooku Druhá Země

Vítejte v kolonii Terratica. Soustava Tau Ebae, měsíc Zacarro, město Nové Théby (současný počet obyvatel – 4 miliardy). Měsíc oplývající nerostným bohatstvím se stal novým začátkem pro frakci Terra Autentica, jenž opustila zdecimovanou domovskou planetu Prototerru. Dvě milénia od svého osídlení se měsíc proměnil v životem pulsující metropoli, prosperující centrum rozvoje a technologického pokroku. Upozorňujeme návštěvníky, aby dodržovali bezpečnostní doporučení vydaná WVI a byli vždy bdělí, neboť hrozba Imperia Terra stále trvá...

I takto by mohlo začínat unikátní české dílo Druhá Země autorky Evy „Ronne“ Lassler a ujišťuji vás, že toto není klasický gamebook. Pojďme se na něj podívat zblízka.

Především bych chtěl vyzdvihnout, že se jedná o sci-fi, a to je moc dobře. Když porovnáme sci-fi gamebooky s těmi s fantasy tématikou, je jasné, která skupina má převahu. Jelikož byl mým úplně prvním gamebookem Raketoplán Poutník od Stevea Jacksona, získaly sci-fi příběhy speciální místo v mém srdci, a o to více mě Druhá Země zaujala. Ti z vás, co občas rádi vymění meč za plazmovou pistoli, zbystřete!

Otevírám gamebook… Po krátkém úvodu a přehledném vysvětlení herních mechanik vám „historikova poznámka“ nastíní prostředí, kde se příběh odehrává:

Zbytky zdecimované lidské rasy nebyly ani po opuštění Země schopny překlenout své rozdílné postoje a tak vznikly dvě oddělené společnosti Terratica a Imperra, každá obývající svůj kousek vesmíru. A jak je nekonečným zvykem nás lidí, ideologie společnosti a technologický vývoj jsou poháněny paranoiou a konfliktem, který je tady mnohem déle, než si kdo vůbec pamatuje. Vaše jméno je Samuel Kena a život se s vámi nemazlí. Probíhající válka a neustálý strach z invaze vás donutily přehodnotit to, v co věříte a práce, která vás dříve naplňovala, se stala šedou zónou každodenní rutiny. Nesmíte ale polevit. Váš nemocný otec, o jehož nákladnou péči se musíte postarat, je na vás zcela závislý. Navíc vám neustále dýchá na krk bývalá tchýně. Jejím životním posláním se stalo vás obrat o poslední zbytky... no všeho.

Recenze gamebooku Druhá Země

Zajímavý začátek výpravného sci-fi, že? No, některé věci se asi ani v budoucnosti nezmění. Když se vám rozhodne z toho všeho pomoci váš otec, někdejší významný Mistr Historického oddělení a expert na Prototerru, neváháte ani minutu. Začnete odhalovat dlouho skrývaná tajemství a v doprovodu těch nejlepších, které Terratica nabízí, se vydáváte na nebezpečnu cestu. Její cíl může změnit osud hned dvou civilizací.

Rozdílem oproti tradičnímu pojetí gamebooků je „hratelná“ postava Sammyho. Má svůj život a bohatou historii. Není to bezejmenný hrdina, ale člověk snažící se překonávat stejná úskalí, jakým může čelit kdokoliv z nás. Není proto divu, že vám kniha nabídne možnost si na uklidnění dopřát sklenku whisky nebo si zahrát na kytaru. Silným důrazem na detail autorka zručně buduje atmosféru a dotváří prostředí světa budoucnosti.

Krásným příkladem je vaše „Osobní karta“ (neboli karta postavy jak jí známe), představující vaše ID na Terratice. Kromě základních informací o vás, klasického batohu a prostoru pro poznámky, vás zaujme status sociálních přestupků. Co to pro vás znamená? Je libo se ve hře chovat jako bezohledný arogantní idiot, není problém. Musíte ale počítat s tím, že společnost má svá pravidla a jejich porušováním si můžete vykoledovat nálepku Recidivisty. Vaše další cesta může být tímto ovlivněna nebo dokonce i znemožněna.

Poslední, ale neméně důležitou součástí vaší „Osobní karty“, jsou takzvané Body důvěry. Tím se dostáváme k tomu nejzajímavějšímu, co Druhá Země nabízí. Společníky, kteří vás provází příběhem! Autorčinou snahou bylo vytvořit příběhový gamebook a interakce s lidmi kolem vás tento cíl dokonale naplňuje. Postavy Henryho a Seliah jsou pevnou součástí vašeho putování, nicméně vaší volbou (anebo řízením osudu) se k vám připojí ještě další společník.

A zde přichází na scénu divoká karta a velký plusový bod pro znovuhratelnost knihy. K dispozici jsou tři unikátní lidé a tím pádem tři rozdílné cesty, které se před vámi otevřou. Body důvěry pak slouží k určení „kvality“ vašeho vztahu s daným člověkem. Udělali jste něco, co se společníkovi zamlouvá? Připište si body a možná tak navážete přátelství či dokonce romantický vztah (a tudíž i nové možnosti, jak postupovat v příběhu). Je až neuvěřitelné, kolik práce s charaktery a lidskými vztahy se do knihy vešlo!

Recenze gamebooku Druhá Země

Tady bych se chtěl pozastavit nad vyvážeností jednotlivých postav. Je zde vidět velká snaha o vybalancování obsahu, nicméně při opakovaném hraní a snaze objevit dříve nepoznané cesty jsem u jedné z volitelných postav „nevytěžil“ tolik jako u ostatních. Samozřejmě může to být můj subjektivní dojem, anebo jsem prostě nevolil správně. Postava jakoby v příběhu neměla stejný prostor ve srovnání s ostatními.

Herní mechanika zacházení s postavami (a příběhem obecně) tímto nekončí. Určité situace se dají řešit pomocí povahových rysů. Sam má k dispozici vypočítavost, empatii a bojového ducha. Každá vlastnost může vést jak k pozitivnímu, tak k negativnímu výsledku. Povahové rysy ovlivňují jak vaše společníky, tak váš postup. Pokud preferujete možnost se ze všeho „vykecat“ (jako kapitán Picard), pak se do konfliktu dostanete jen minimálně. Například při své první hře jsem se do boje přimotal jen dvakrát.

A co by to byl za gamebook bez boje, že? Bojový systém je efektivní a jednoduchý, přitom komplexní. Zde autorka dostává svého slova a představuje něco neotřelého. Nepotřebujete kostku ani kalkulačku na výpočet poškození či síly útoku. Podobně jako u Lone Wolfa máte k dispozici tabulku, do které prostě zapíchnete tužku, prst či meč (jak je libo) a máte jasno – zasáhli jste / minuli jste – byli jste zasaženi / útočník minul. Velmi nápadité je, že tabulka zranění specifikuje, kam jste zásah dostali - torzo těla, pravá ruka, levá noha, hlava, atd.

Pro přehled vašich zranění slouží karta zdravotních záznamů rozdělená na jednotlivé části těla. A protože jsme v budoucnosti, můžete dostat zásah jak z blízka, tak z dálky. Zde autorka hezky pracuje s určitým „reálným“ pohledem na to, co Sam snese. Každá část vašeho těla přežije pět zásahů zblízka anebo čtyři zásahy zbraní na dálku. Pokud však dostanete zásah zbraní do hlavy, jste mrtví. Máte po boji zraněnou nohu? Bohužel nejste dost rychlí, neodkážete se vyhnout nebezpečí a jste mrtví. Příběh s těmito možnostmi moc hezky pracuje a nejednou zalitujete, že jste si nevyléčili jedno malé zranění, než jste se vrhli do nebezpečné situace. Léčení je realizováno jak klasickými, tak futuristickými prostředky, na které v průběhu hry narazíte a je jim vyčleněn takzvaný „medivak“, který má Sam vždy u sebe.

Jako každý správný gamebook vám Druhá Země nabídne řadu předmětů, které můžete používat. Do batohu se vám toho příliš nevejde, a tak musíte neustále volit. Pokud však máte vhodný předmět ve správný čas na správném místě, otevíráte si tím novou cestu kupředu.

To ale není vše, autorka vytvořila celou sérii zvláštního vybavení – bojových a ochranných obleků, jejich vylepšení a také vylepšení pro vaše zbraně. Každý kus vybavení má svou kolonku na kartě „Speciální obleky a vylepšení“ a je na vás, co se rozhodnete použít. Velice oceňuji snahu o logickou funkci a dostupnost výbavy – tady nejsme v dungeonu, kde obíráte kostlivce o meče a štíty. Tady jsme v daleké budoucnosti a dobře vybavený tým představuje rozdíl mezi úspěšnou misí a neslavným koncem.

Děj knihy je poutavý a odsýpá. Je zde možnost využít Save game oddělující dva hlavní příběhové celky. Po překročení tohoto bodu není nutné začínat od prvního odkazu, ale bez většího narušení plynutí událostí umožnuje napravit chyby či volit jiné cesty. Musíte však být opatrní a číst pozorně! Informace mají cenu zlata a i drobnost může být klíčová. Číselný kód nebo informace o vaší vesmírné lodi se mohou ukázat jako kritické znalosti. Zde není nic ponecháno náhodě.

Narazíte na zajímavé obrázkové hlavolamy, které dokáží potrápit. Ilustrace jsou dílem samotné autorky a za krásnou práci zaslouží palec nahoru. Všechny hlavní postavy a důležité události mají své vyobrazeni. Je vidět, že do tvorby obsahu bylo investováno mnoho péče.

Kniha mě rozhodně motivovala k opakovanému hraní. Ani půl tuctu pokusů mi neumožnilo pročíst všechny odkazy a odhalit tak možné cesty a nové detaily. Ocenil bych však více informací o probíhajícím konfliktu mezi frakcemi a o dalších skupinách, které zde figurují. Je pochopitelné, že vzhledem k omezenému formátu gamebooku není možné vysvětlit vše, ale minimálně hlavní postavy by si zasloužily nějaký krátký „stand alone origin story“, určitě by bylo o čem vyprávět.

Druhá Země je zdařilou kombinací toho, co máme rádi, a osobitým způsobem vytváří něco nového. Naleznete zde střípky a inspiraci z děl jako Stargate, Star Wars, Blade Runner, Mass Effect, Indiana Jones a mnoho dalších.

Mnoho zvratů a překonaných výzev vás dovede až k závěrečné scéně, která vyvolává více otázek než odpovědí. Tou nejpalčivější z nich je: Kdy dostaneme pokračování (druhý díl je plánován na rok 2025, pozn. redakce)?! Autorce Ronne děkuji za mnoho hodin dobré zábavy a držím palce, aby ji psaní druhého dílu šlo od ruky a my se mohli pustit do dalších dobrodružství.

autor Petr Eller

Související zboží

Druhá Země
Eva Ronne Lassler

449 Kč
skladem

text_stars

Karbonové město: Sanguis Carbo
Eva Ronne Lassler, Eva Juřenová, Šárka Gongolová, Roman Bílek

349 Kč
skladem

text_stars

Dáma z Agor-Nhat
Eva Ronne Lassler

349 Kč
skladem

text_stars