Recenze knihy The Making Of Original D&D
Každý fanoušek DnD by měl vědět, čím je 27. červenec významný. V tento den se totiž narodil Gary Gygax, a spousta hráčů po celém světě tak může zažívat dobrodružství, čerpat inspiraci a studovat pravidla z DnD příruček – zejména díky Garymu. Když tento svět v roce 2008 opustil, rozhodla se komunita kolem DnD den jeho narození oslavit jako Gary Gygax Day. Letošní rok je navíc jubilejní, je to již 50 let, co v roce 1974 přišel Gary se zcela novou stolní hrou Dungeons and Dragons.
K 50. výročí vyšla i knížka o historii a zákulisí vývoje DnD, kterou ti v následujících řádcích představí Gergon. Sám se věnuje dlouhodobě DnD jako GM, zároveň se zajímá o vývoj hry a má nastudovaný nespočet příruček DnD.
Pokud tě láká zalistovat si knihou The Making Of Original D&D: 1970 - 1977 společně s Gergonem a recenzi si poslechnout, koukni na rozbor na jeho YouTube kanálu.
Co si budeme povídat, Dungeons and Dragons je rozhodně hra, která ovlivnila kulturu napříč generacemi i žánry a médii. RPG, počítačové hry, deskové hry, filmy a knihy, to všechno a mnohem víc často vychází ze systému, který vytvořili Gary Gygax s Davem Arnesonem. I když vzniklo za těch několik desítek let mnoho dalších RPG systémů, tak jejich kořeny čerpají z DnD.
Kniha The Making Of Original Dungeons and Dragons vezme čtenáře na úplný počátek a nabídne pohled do zákulisí vzniku této legendární hry. A výprava je to skutečně zajímavá, neboť čtenář si může prohlédnout staré časopisy, články, původní pravidla a dokonce i dopisy, které si psali autoři DnD mezi sebou. Ale postupujme pěkně od začátku.
Grafické zpracování celé knihy je naprosto luxusní. Papírový obal má nádherný design a pevné desky s vyraženým logem. Uvnitř najdeme 4 záložky, protože rozsah knihy je monumentální. Na jednotlivých stránkách se střídají moderní komentáře a materiály z doby dokonce ještě před DnD. Všechno je perfektně naskenováno a vyčištěno, aby se to dalo pohodlně číst, a přesto se neztratila atmosféra starých listů, nebo dokonce rukopisů samotného Gygaxe a Arnesona.
Kniha je rozdělena do 4 kapitol, ale nenech se zmýlit, rozhodně tě nevezme napříč jednotlivými edicemi od 1. do 5. Začíná totiž v době, kdy žádné Dungeons and Dragons neexistovalo a Gygax se zabýval wargamingem.
V průběhu první kapitoly se podíváme do doby po roce 1970 a můžeme si prohlédnout naskenované stránky pravidel Chainmail, což byl první pokus převést wargaming do světa fantasy a zaměřit se na jednotlivé postavy místo celé armády. Je velmi zajímavé sledovat, které prvky se objevují už v těchto prvních náčrtcích a dochovaly se až do moderních verzí nejen DnD, ale i dalších RPG a počítačových her – například Armor class / Obranné číslo.
Druhá kapitola už představuje hru nazvanou Dungeons and Dragons a to v roce 1973. Můžeme si tu prohlédnout první ručně malované mapy Greyhawku, ale také naskenovaný celý první draft oficiálních pravidel, který nebyl doposud nikdy publikovaný.
Ve třetí kapitole jsou naskenovaná kompletní pravidla originálních Dungeons and Dragons, jak vyšla v roce 1974 pod TSR. Jsou tu všechny 3 příručky, a pokud nevlastníš tuto první originální edici, tak se jedná rozhodně o velmi zajímavý a historicky hodnotný materiál.
Závěrečná čtvrtá kapitola je skutečnou lahůdkou pro všechny sběratele, protože zde najdou různé články a rozšíření, ale taky kompletní oficiální rozšiřující příručky pro 1. edici DnD – Greyhawk, Blackmoor a dokonce i Eldritch Wizardry.
Celkově se tedy jedná o naprosto úžasný produkt. V jedné knize se skrývá všech 6 původních příruček pro Dungeons and Dragons ve skvělé kvalitě a k tomu spousta materiálu z období vzniku DnD a ze zákulisí. Nicméně sama kniha nedoporučuje podle těchto pravidel hrát, protože se skutečně jedná o původní vydání. Tato 1. edice byla později ještě znovu vydána jako „white box“ a do té už byly zařazeny různá errata a opravy – pro hraní je rozhodně lepší.
Co se týče mě jako sběratele, který si kromě 5. edice ještě zpětně dokoupil i 4. a 3,5., aby měl přehled o vývoji DnD, je tohle vydání první edice rozhodně úžasný zážitek. Je pravda, že ve srovnání s jinými knihami jako je Lore and Legends, nebo Art and Arcana, které taky vřele doporučuji, se tady nesetkáte s úžasnými obrázky, nebo přehlednými informacemi napříč jednotlivými edicemi, protože 80% knihy tvoří naskenované 50 let staré papíry psané na psacím stroji. Ale o to hodnotnější historický přínos tato kniha má.
Chceš se o historii Dungeons and Dragons dozvědět víc? Přečti si náš článek Dungeons and Dragons slaví 50 let.
autor: Gergon