Přejít k navigaci

Potvrzení plnoletosti


Právě se chystáte vložit do košíku zboží, které ze zákona můžete zakoupit pouze v případě, že jste dosáhli plnoletosti.
Svým souhlasem potvrzujete, že jste starší 18ti let.



Pokud jste mladší 18ti let, užívejte si radostí života bez dospěláckých neřestí.

Recenze Nemesis: Lockdown - nehostinný Mars, nová výzva

desková hrahoror Recenze Nemesis: Lockdown - nehostinný Mars, nová výzva

Do poklidné korporátní kolonie na Marsu přichází děsivá hrůza a všudypřítomná smrt. Přeživší jsou ohrožení a noví hrdinové povstávají, aby čelili nástrahám základny, energetickým výpadkům, korporátním machinacím, těžkým rozhodnutím a samozřejmě novému nepříteli. Vítejte v Nemesis: Lockdown.

Nemesis: Lockdown je samostatně hratelné pokračování původní hry Nemesis vydané v roce 2018. Pro ty, kteří původní hru neznají, je to semi-kooperativní survival hororová hra pro 1-5 hráčů odehrávající se na palubě vesmírného plavidla s titulárním názvem Nemesis. Hráči se vžívají do rolí členů posádky náhle probuzených z hibernace, aby čelili lodi plné neznámých vetřelců, systémových poruch a těžkým morálním rozhodnutím, za nimiž se pak často skrývají skutečné korporátní cíle. Jako jednotlivec se tak musíte potýkat s aktuální situací na lodi a se svými akcemi a rozhodnutími můžete hodně ovlivnit hru ostatních hráčů.

Jak se hraje Nemesis?

Budete hrát kooperativně, prozkoumáte společně loď a budete se snažit přežít jako skupina? Nebo zůstanete věrní korporaci, splníte rozkaz (třeba budete mít za úkol získat vzorek larvy nepřítele), nebo zajistíte, aby někteří neposlušní členové posádky nepřežili? Průběh hry je nelineární a při každém herním sezení přináší opravdový atmosférický zážitek. Kdybyste jednu hru sepsali na kus papíru, vydalo by to na parádní sci-fi povídku. Navíc samotná ponurá a tíživá atmosféra na lodi evokuje podobné pocity jako při sledování filmového Vetřelce (Alien), kterým se tvůrci hry do velké míry inspirovali. A funguje to zatraceně dobře.

Recenze Nemesis: Lockdown - nehostinný Mars, nová výzva

Od prvního vydání Nemesis proběhlo několik crowdfundingových kampaní a s nimi přišlo i několik rozšíření. Do hry se tak mohou dostat jiné rasy vetřelců, jiné události a dokonce i nové postavy, nebo rovnou celý výzkumný tým. Je možné hrát sólo, čistě kooperativně nebo je možné si zahrát za vetřelce, zahrát zkrácený epilog, či dokonce kooperativní kampaň podpořenou skvělým příběhem.

Celou hru s rozšířeními, plným počtem figurek a dalších doplňků v podobě neoprenové hrací podložky či různých 3D tisknutelných dodatků musíte nabalit do opravdu velkého kufru (nebo jedné velké IKEA tašky :-) ). Díky Mindoku vyšlo Nemesis navíc kompletně v češtině a může si jej u nás zahrát opravdu každý, koho tato skvělá hra osloví. kromě rozšíření Aftermath, které jako jediné zůstalo Kickstarter Exclusive.

Pokračování Nemesis: Lockdown

Nemesis: Lockdown navazuje na původní hru s novou skupinou postav. Tentokrát ne na vesmírné lodi, ale v zařízení umístěném na kolonizovaném Marsu. Tam přeživší objevují nového nepřítele a celé zařízení se tak uzamkne. Já si navíc rád představuji Lockdown jako kanonické pokračování jednoho z možných konců Nemesis.

Recenze Nemesis: Lockdown - nehostinný Mars, nová výzva

Nemesis: Lockdown je samostatná hra, a aby jste si ji mohli zahrát, nepotřebujete nic z předchozí hry a jejích rozšíření. Přináší nové dva herní plány, novou skupinu postav, nové karty a události, nového nepřítele a samozřejmě nové herní prvky a mechanismy, které ještě víc prohlubují skvělý systém z původního Nemesis. Stejně jako v původní hře, hráči si na začátku vyberou svou roli. K dispozici je tentokrát trosečnice, hacker, xenobioložka, dozorce, údržbář a subjekt X.

Každý z hráčů dostane veškerý herní materiál spojený s jeho vybraným charakterem: desku hráče, balíček akčních karet, počáteční předměty, úkoly a figurku. Herní plocha přináší mapu místností a chodeb základny, která je chytře vykreslena v několika poschodích-sekcích a navíc přidává i venkovní oblasti drsného povrchu Marsu, po kterém se dá ve skafandru nebo v roveru pohybovat. Alternativní strana herního plánu přináší větší možnost se pohybovat po exteriérech, prožívat situace i mimo území základny. Pro hráče se zkušenostmi z původní hry Nemesis se nebude herní systém Lockdownu příliš lišit.

Jak se hraje Nemesis: Lockdown?

Samotná hra se hraje na maximálně 15 kol. V každém kole se hráči střídají v tazích tak dlouho, dokud jsou schopni provádět akce. Mezi možné akce patří pohyb, boj, výměna, či akce místností a hracích karet, které mají k dispozici na ruce a kterými se za všechny akce taky platí. Karty na ruce tak postupně ubývají a hráč většinou neudělá více než 3-4 akce v jednom kole. Podobně jako v původní hře, hráči často hází na hluk a mohou se tak okamžitě dostat do problémů či pod útok samotných vetřelců, kteří se umně schovávají v útrobách servisních šachet. Jakmile všichni hráči pasují, jsou na řadě události, pohyb a akce spojené s vetřelci, což může být boj, pohyb, nebo dokonce evoluce.

Recenze Nemesis: Lockdown - nehostinný Mars, nová výzva

Noví nepřátelé – Temnolovci jsou nemilosrdnými vetřelci, kteří využívají temnoty a stínu a nenechají hráče chvíli v klidu. Objevují se zpravidla v momentech, kdy hráči kromě vetřelců řeší ještě něco dalšího, často třeba elektřinu. Ano, nový mechanismus ve hře přináší výpadky elektřiny a některé sekce a místnosti se tak budou nacházet bez proudu, což přináší výhodu již zmíněným Temnolovcům. Hráči tak budou muset společně řešit dilema, zda se pohybovat po tmě, nebo co nejrychleji najít generátor a energii některým sekcím obnovit. V sekcích s obnoveným přísunem elektřiny lze totiž některé místnosti využít k snazšímu boji s hordami vetřelců. Nicméně vedení je narušeno a energie po celou délku hry bude rapidně ubývat. Tma se blíží.

Stejně jako v Nemesis, i na začátku Lockdownu hráči získají dva úkoly - korporátní a osobní. Tyto úkoly, kromě samotného přežití, slouží jako cíle hráčů. V průběhu hry si budou hráči muset vybrat, který z úkolů se budou snažit splnit a podřídí mu svoji strategii ve hře. Osobní úkoly jsou většinou ty morálně lepší a zahrnují například zničení hnízda, zabití královny, vyslání signálu na Zemi, či společné přežití s dalšími hráči. Korporátní úkoly, ty morálně horší, naopak zahrnují zajištění vzorků vetřelců, nebo zrazení některého z přeživších, nebo rovnou všech, a zabití jejich postav za pomoci herních mechanismů.

V Nemesis přežít neznamená vyhrát

Vítězem se stává pouze ten, který přežije a navíc splní úkol. Váš morální kompas tak často nemusí být ukazatelem toho, co si vyberete za úkol. To může rozhodnout i vaše momentální situace a nutnost rozhodnout se, komu můžete věřit a komu ne. Možná nikomu. Stejně jako v Nemesis, hra nabízí několik možností jak přežít. V případě Lockdownu to je izolační komora, bunkr a vystřelení se modulem. Průběh událostí některé způsoby přežití časem znemožní a častokrát nemáte příliš na výběr. Abyste se vůbec zachránili, budete muset proběhnout celou základnu plnou nepřátel a zrádců.

Recenze Nemesis: Lockdown - nehostinný Mars, nová výzva

Kromě dvou zmíněných vítězných podmínek, přežití a splnění úkolu, Nemesis Lockdown přidává ještě jeden kontrolní mechanismus: “Co s vámi (všemi) korporace udělá v případě, že jste přežili a splnili svůj úkol?” Ve hře je 7 terminačních příkazů a jeden z nich se vybere na začátku hry. Zbylé jsou rozdány hráčům, případně položeny na hrací desku. Cílem hráčů je vylučovací metodou zjistit, co se spustí na vylosovaném příkazu. Ve hře je spousta možností jak toho dosáhnout.

Tohle je další prvek, který hráči musí sledovat. Když se totiž korporace rozhodne, že zabije všechny, kteří přežili v bunkru a vy v něm zrovna jste, i přesto, že jste splnili svůj úkol, stejně zahynete a hru nevyhrajete. Přidává to do hry opět více nedůvěry a riskantních rozhodnutí. Celkově je těžší ve hře vyhrát, ale o to je to zábavnější.

Co je v Lockdown jinak?

Lockdown také některé herní mechanismy originální hry Nemesis upravuje k lepšímu. Častý názor hráčů Nemesis bylo, že samotný výzkum slabin vetřelců je dost složitý a často těžký v dané hře postoupit. Deska vetřelců se tak přepracovala v Desku laboratoře a první slabina vetřelce je všem hráčům již známá. Aby ji však mohli hráči proti vetřelcům využít, musí získat znalost prostředí a nepřítele. Tyto znalosti jsou často závislé na daném typu role a během hry se naskytne spousta příležitostí k jejich získání. Další dvě slabiny vetřelců už ovšem musí hráči vyzkoumat klasickým způsobem v místnosti laboratoře.

Recenze Nemesis: Lockdown - nehostinný Mars, nová výzva

Kromě výše zmíněných úprav pravidel a herních prvků, je průběh hry víceméně podobný skvělé Nemesis. Hra přináší mnoho kritických situací, zvratů a hraní vlastní postavy je ještě o chlup intenzivnější než v původní hře. Přináší ovšem taky více věcí, které hráč musí sledovat a hra je obecně těžší. Takže hráčům Nemesis nepolíbeným doporučuji nejdříve pár her původní hry, aby si vše sedlo a dostalo se pod kůži.

Nemesis Lockdown opět vychází u Mindoku v češtině a tentokrát úplně kompletní. Je tedy možné dokoupit rozšíření Chytridi a doplňky obsahující kickstarter stretch goals, ty přidávají do hry novou rasu vetřelců, figurkovou náhradu za některé žetony, herní kampaň a další herní možnosti, jak samotnou hru rozšířit a vylepšit.

Recenze Nemesis: Lockdown - nehostinný Mars, nová výzva

Navíc Lockdown umožňuje vlastníkům předchozího Nemesis použít některé prvky z původní hry. Hrát tak můžete se všemi pěti rasami vetřelců, s původními postavami, nebo s postavami z Aftermath. Případně můžete vyměnit alternativní události a celkově si hru namíchat tak, jak chcete. Pro některá pravidla a dodatečný materiál k propojení obou her, je nutné zakoupit rozšíření Chytridi a doplňky.

Rodina her s titulem Nemesis je klenot mezi semi-kooperativními hrami. Dokáže přenést atmosféru a pocity přeživších v děsivé lokaci s hrůzným nepřítelem, a funguje to opravdu dobře. Herní systém je vskutku zábavný, přináší velkou znovuhratelnost a s mnoha rozšířeními přináší i zajímavou variabilitu. Rád říkám, že Nemesis Lockdown je pro Vetřelce (Aliens) Jamese Camerona tím, čím byla původní Nemesis pro Vetřelce (Alien) Ridleyho Scotta. Obojí skvělé, temné hororové sci-fi, ale zároveň každé jiné svým vlastním způsobem.

autor Honza Kohoutek