Stolní RPG zdarma: 6 her na hrdiny bez nutnosti investic
K hraní her na hrdiny lze přistupovat různě. Někdo si potrpí na nádherné příručky, originální zástěny, vymazlené figurky a k tomu ještě pořídí hned několik sad kostek barevně sladěných podle nálady a ročního období. A někomu stačí pár stránek vytištěných na tiskárně, obyčejná tužka a kostka z Člověče, nezlob se.
Pokud patříš k té druhé skupině a nepotrpíš si na fancy doplňky, je tento článek přímo pro tebe. Kromě zavedených značek a profesionálně zpracovaných obskurností, najdeš řadu pěkných světů a systémů, za kterými stojí nadšení jednotlivci nebo malé týmy, kteří nabídnou svá díla zdarma ke stažení. Za dobu působení našeho obchodu jsme jich nasbírali několik a tady je jich přehled.
Factum
Hra Factum je původní český minimalistický, univerzální, příběhově orientovaný systém. Jeho historie sahá do roku 2006, kdy měl ambice expandovat na domácí RPG scénu. Factum je univerzální systém čistě českého původu (v současnosti v beta verzi), určený pro příběhy plné soubojů v libovolném žánru. Inovativní tvorba postav založená na dotazníku a bodovém nákupu schopností doplňuje klasické mechaniky založené na míře úspěchu a poolovém hodu kostkami. Samozřejmě, hra podporuje tažení a zlepšování postav.
Čas pro hrdiny
Čas pro hrdiny je klasická hra na hrdiny s netradičními prvky, je dostupná ve formě pdf souboru. Systém je orientovaný na jednotlivé postavy a jejich schopnosti. Testování, chceš-li hod na úspěch, je založeno na jednoduchém převodu slovních popisů do číselných mechanik a zpět, což poskytuje velkou volnost ve vyhodnocování různých situací. Pravidla jsou modifikovatelná podle představ a potřeb hráčů, přičemž hra sama ukáže kde, co a jak moc je vhodné měnit. Dva způsoby vyhodnocování akcí, jeden klasický kostkový a druhý odhadový, ti umožní soustředit se spíše na detaily každého manévru nebo na celkové záměry postavy.
Hra je klasická v tom smyslu, že spočívá v hraní jedné postavy s určenými schopnostmi a dosahování cílů hry skrz postavu. Prostředí a styl je volitelné, pravidla pro tvorbu postav jsou univerzální a navržené pro úpravy v rámci skupiny. Jsou napsaná pro déle trvající hry (deset a více sezení) s návrhy na zjednodušení pro kratší hry.
RPG Čas pro hrdiny stahuj zde.
Grimoár
Grimoár je české fantasy RPG zaměřené na minimalismus, inspirované hrami z old-school renesance (OSR) a příběhovými systémy Powered by the Apocalypse. Jeho hlavními přednostmi jsou jednoduchost pravidel, rychlé vyhodnocování a práce s fikcí. Ideální volba pro svižná dobrodružství, průzkum dungeonů a akční scénáře. Celá hra se vejde na 15 stran.
Postavy nemají klasické statistiky, povolání ani atributy, vše je řešeno jednotným hodem kostkou. Hráči si volí určité schopnosti, které zlepšují jejich akce nebo poskytují specifické výhody, jako například přístup k magii či alchymii. Magický systém je založen na grimoárech – kouzelník může každý den seslat jen tolik kouzel, kolik jich má fyzicky ve svém grimoáru.
Časy se mění
Časy se mění je maximálně jednoduchá RPG hra zasazená do absurdního sovětského prostředí s tématikou cestování časem. Hráči se vžijí do rolí neohrožených soudruhů, kteří se vracejí do minulosti, aby napravili škody způsobené západními škůdci. Hra slouží jako úvod do hraní RPG, provádí hráče od naprostých základů až po tvorbu vlastních zápletek a nabízí jednoduché leč chytré mechaniky, jako je zastavení času, vytváření časových smyček a přenos předmětů napříč časem.
Hra je ideální pro jednorázové nebo krátké sezení, ale pro dlouhodobé hraní není příliš vhodná kvůli úzkému zaměření a možné monotónnosti mechanik při častějším hraní. Výhodou je rychlý start díky tvorbě postavy během hraní a pevně stanovený časový limit, který přidává napětí, ale může taky způsobit komplikace ve hře. Celkově je hra doporučována jako zábavná a odpočinková jednorázovka, která stojí za vyzkoušení.
Moloth
Moloth je název RPG hry určené pro sólové hraní, která patří mezi žurnálová RPG zaměřená na kreativní psaní příběhů. Svět hry je situován na zádech obrovského tvora tak velkého, že na něm lze nalézt hory, jezera i městečka. Hra byla inspirována titulem Colostle a snaží se zachytit estetiku hry The Legend of Zelda: Breath of the Wild, nabízející kontrast mezi příjemným prostředím a tvrdou realitou, veselými tvory i děsivými obludami.
Hráč se ujímá role postavy žijící na Molothovi a snaží se dosáhnout svého cíle, přičemž putuje napříč krajinou, setkává se s lidmi a bytostmi, nachází a ztrácí předměty a buduje si pověst. Hra využívá mechaniky založené na tahání karet z klasického balíčku rozděleného do dvou částí. K dispozici jsou čtyři hratelná povolání: Chovatel, Kartograf, Strážce a Jezdec. Pravidla hry mají přibližně 40 stran.
Svět Dračáku
Svět Dračáku je česká hra na hrdiny, která hráčům nabízí možnost zavzpomínat nebo poprvé zažít, jaké to bylo hrát legendární „Dračí doupě“ – první českou RPG hru svého druhu. Hráči se mohou vžít do rolí bájných hrdinů ve fantastickém světě, kde zápasí s draky, nemrtvými, černokněžníky, temnými rytíři, bazilišky a medúzami. To vše s mírnou nadsázkou a v jednoduchém a moderním herním systému, který vyžaduje jen pár spoluhráčů, dvě šestistěnné kostky, tužku, papír a tato pravidla.
Hra je postavena na systému Powered by the Apocalypse od Vincenta Bakera a je dostupná v beta verzi, která stále potřebuje ladění a doplnění vysvětlení. Svět Dračáku lze pojmout buď jako běžnou hru na hrdiny, nebo jako nostalgickou vzpomínku na hraní „Dračího doupěte“. Ačkoliv pravidla obsahují mnoho odkazů na původní hru a snaží se vyvolat nostalgii a úsměv na tváři pamětníků, jsou navržena tak, aby byla použitelná i pro nové hráče hledající zábavný příběh ve fantastickém světě. Hra si neklade za cíl stát se nástupcem původního Dračího doupěte, ale slouží jako pocta této legendární hře.
autor Karel Krajča