Recenze karetní hry Válka o Prsten
Pán Prstenů a další Tolkienovy příběhy ze Středozemě definovaly pojem fantasy už téměř před jedním stoletím a dodnes patří k nejlepším a nejoblíbenějším dílům fantastického žánru vůbec. Tolkienovy příběhy boje dobra a zla, příběhy o hrdinných národech, fantastických rasách, gigantických bitvách, tajemných čarodějích a temných pánech, se předávají z generace na generaci a dodnes představují nejčistší podání fantasy jako žánru. Pán Prstenů je zároveň i silnou značkou a za posledních 30 let nám přinesl mnoho skvělých tématických přídavků, merche, geniální šestici filmů, videoher a v neposlední řadě i spoustu skvělých deskových či karetních her.
Top 3 deskové hry zasazené ve Středozemi
Frodovo putování Středozemí se tak promítlo do mnoha titulů, z nichž úplné špici vládnou v poslední době zejména následující tři:
Pán prstenů: Putování po Středozemi je kooperativní kampaňová strategická deskovka od Fantasy Flight Games, umožňující hrát za známé postavy Středozemě, prozkoumávat zajímavá místa, bojovat s nepřáteli a získávat poklady, informace a hlavně zkušenosti pro posun v mnoha alternativních příbězích ze Středozemě. Hru ovládá aplikace podobně jako známé Panství hrůzy.
Za zmínku stojí také kooperativní Pán Prstenů: Karetní hra LCG (Living Card Game), která pracuje se známými příběhy a zaměřuje se na obtížnost a tvorbu herních balíků o obrovském poolu karet z mnoha rozšíření.
Největší a nejepičtější hrou ze světa Pána Prstenů je rozhodně gigantická Válka o Prsten, kterou u nás vydaly v češtině REXhry.
Velká sestřička
Klasická Válka o Prsten, není jen obrovská takticko-strategická válečná hra. Dokáže totiž geniálně pracovat s tématem Pána Prstenů a většina herních situací vykresluje průběh trilogie. A přestože výsledky bitev mnohokrát neodpovídají známému příběhu, hluboce zakořeněný herní systém, ve výsledku přináší podobně epický zážitek. Hra se odehrává na mapě Středozemě, kde proti sobě bojují dvě strany - Svobodné národy a Armády stínu. Na první pohled hra vypadá jako klasická přetlakovka, ve které jde jen o boj o území, pohyb hromadou plastu po mapě a zisk vítězných bodů. Herní systém je však asymetrický.
Zatímco armády Stínu chrlí své nekonečné armády z Mordoru, Železného pasu, východu nebo jihu, za účelem dobyvačné války, Svobodné národy Středozemě se hrdě staví na odpor a hrdinně brání svá území, sídla a pevnosti, tak aby postup vojska Stínu zbrzdila co nejvíce. Protože pod rouškou války se po Středozemi skrytě pohybuje známé Společenstvo Prstenu a doprovázejí Froda a Sama do Hory Osudu, kde mají za úkol zničit Jeden Prsten. Tento mix herních systémů - přetlakovky, tower defense a skrytého pohybu tady totiž funguje na jedničku a většina her, které jsem měl tu čest hrát, skončila opravdu těsně vítězstvím jedné nebo druhé strany. Hra navíc funguje ve dvou a až čtyřech hráčích, kdy více hráčů navíc přidává lepší strategii, taktická rozhodnutí a kontrolu nad hracím plánem.
Válka v kartách
Válka o Prsten: Karetní hra přináší podobný, i když zjednodušený, zážitek. Klasická Válka o Prsten je dost obtížná na naučení a obsahuje mnoho pravidel pro specifické situace. Karetní verze je přístupnější, eliminuje taktické bitevní pole a mapu a přináší silné herní události na základě předkonstruovaných balíků a strategické užití karet na dvou různých typech lokací – karty bojišť a karty stezek, za jejichž dobytí se získávají vítězné body. Hra navíc přináší neokoukaný herní systém, dává možnost provádět tahy takticky, vyčkávat, kontrolovat nebo agresivně ovlivňovat současné dění, a přináší několik herních variant pro různý počet hráčů. Zároveň nachystání karetní verze je o mnoho rychlejší, hra nepotřebuje tolik místa a můžete si ji klidně zahrát i v hospodě.
Asymetrický herní systém
Opět zde proti sobě bojuje Stín proti Svobodným národům. Hra obsahuje čtyři předkonstruované balíky pro čtyři hráče. Hráči za Svobodné národy hrají za Dúnadany (společně s Elfy) a Čaroděje (společně s Hobity, Rohanem a Trpaslíky). Stín rozdělí své síly mezi Sarumana z Železného pasu (společně s Jižany a Východňany) a Saurona obsahujícího pouze karty Mordoru plné nepříjemných Nazgúlů.
Hráči si vyberou strany a kolem stolu si sednou tak, aby se obě strany střídaly v tazích (Svobodné národy - Stín - Svobodné národy - Stín). Hra se hraje na maximálně 9 kol. Hráč za hobity začíná a vylosuje první bojiště své barvy a první kartu stezky, jednu ze tří dostupných. Poté provede jednu ze svých akcí a na řadě je další hráč v tahu, což přináší svižná herní kola.
Akcí, které hráč může provést je několik:
- 1. Zahrání karty – Hráč může zahrát kartu a zaplatí za ni tím, že odloží jinou kartu na odkládací balíček. Tím ovlivní jaké karty se budou hrát dřív a jaké si nechá na pozdější fázi hry. V balíčcích se nachází čtyři typy karet - Armády lze využívat na bojištích, Postavy na cestách i bojištích, Předměty musí vlastnit jejich nositelé, a Události jsou instantní silné akce, většinou přináší zvrat ve hře nebo významnou výhodu. Událost je pak vyřazena ze hry. Karty armád nebo postav tak hráč umisťuje na bojiště, stezky, případně do svých záloh, což mu mnohokrát přináší různé výhody, líznutím karet počínaje, zkontrolováním ruky soupeřů konče. Karty předmětů, umísťují na své nositele, kteří musejí být ve hře a události prostě instantně provedou.
- 2. Přesun ze záloh na bojiště / stezku.
- 3. Použití akce na kartě.
- 4. Odložení karty na odkládací balíček.
- 5. Vyřazení dvou karet z ruky a dolíznutí jedné.
- 6. Použití prstenu a dolíznutí dvou karet (pouze jednou za hru).
- 7. Pasování (je možné pouze za určitých pravidel).
Jakmile všichni hráči po sobě pasují, vyhodnotí se bitvy na bojištích a konflikty na stezkách. Porovnává se počet útočných symbolů oproti obranným a vítěz získává vítězné body. Útočníci jsou vždycky vyřazeni ze hry a obránci pouze tehdy, pokud se jejich symbol obrany použil, jinak se vracejí zpět to odkládacích balíčků. Tento systém odkládání a vyřazování karet je alfa omegou celé hry. Vyřazené karty se totiž za žádných okolností nemohou vrátit do hry a dává to tak prostor pro strategická rozhodnutí typu: „Obětovat silnou postavu, která bude výhodnější v pozdější fázi hry, nebo věnovat body soupeři?“
Na konci kola se zkontroluje, zda jedna nebo druhá strana nezískala o 10 bodů více než soupeř, což by ukončilo hru, a pokud tomu tak není, hráči si líznou nové karty a začne nové kolo, vylosují se nová bojiště a nová stezka vyšší úrovně, opět volitelná ze tří karet. Na konci 9 kola, vyhrává ten, kdo má více bodů. Zisk bodů určují v případě stezek trochu jiná pravidla pro hráče Stínu, ale v podstatě jde jen o strategický prvek, který zároveň dokresluje atmosféru.
Atmosféra a grafické zpracování
Hra je svižná, přístupná a má krásnou atmosféru. Grafické zpracování je na špičkové úrovni a krásné kresby lokací - Dna Pytle, Osgiliathu, nebo např. Minas Tirith; hrdinných bojovníků Gondoru; hladových hobitů, krásných elfů atd. Samotné hraní karet většinou přidává zajímavě propojené efekty a prvky přidávající provázání s příběhem. Přestože se v balíčcích nachází spousta karet armád, ve hře primárně dominují schopnosti jednotlivých postav.
Gandalf na stezce zahlásí, „Nevstoupíš dál“ (”You shall no pass”), a umožní vám aktivovat stezku další, tím zrychlí hru o kolo, a poté na stezce bez problému zahyne. Protože Gandalf 2.0 povstane a jeho Stínovlas mu umožňuje bránit Minas Tirith pomocí šíleně velkého navýšení hodnot pro útok a obranu.
Nebo třeba malí hobitci, kteří mohou stezky bránit, bez možnosti umřít. Eówyn hobity dokonce umí v balíčcích vyhledat a nebo ji můžeš poslat zabít Nazgúla (i když stále neumí vařit). Denethor si umí přivolat jednoho ze svých synů (i když to pravděpodobně bude vždycky Boromir). Legolas si zase dokáže v balíčku vyhledat svůj luk a Galadriel může Frodovi nebo Samovi věnovat svou lahvičku pro obranu na jejich cestě k Hoře Osudu.
Nazgúlů je v Sauronově balíčku devět a jejich umístění v zálohách dokáže nabourat strategii hráčů za Svobodné národy, vyhledat jiné karty, nebo udělat peklo na stezce. Samotný Černokněžný král dává mnoho výhod samotnému hráči a pokud je vyřazen z balíčku, tak se jen odloží. Červíček Gríma umí přivolat Sarumana, nebo zabít Theodena. A samotný Saruman má svůj Palantir, který mu dává možnost nachystat si perfektní ruku na každé kolo. Ve hře je Odula, Balrog i Glum, kteří na správném místě mají mnoho výhod.
Hra je tak plně asymetrická, a dává velký prostor naučit se, co hrát dřív a co později. Co vyřadit, a co ne. Navíc se na některé bojiště a stezky nedostane. Díky tomu všemu získává hra velkou znovuhratelnost. Výše jsem popsal hlavní herní mód zvaný Trilogie. Hra ovšem obsahuje další varianty, jako je přímočarý Duel, nebo zkrácená verze Trilogie nazvaná Společenstvo Prstenů. Hrát se dá od dvou do čtyř hráčů.
Velice pozitivní dojmy
Dojmy ze hry byly skvělé, hra si umí držet atmosféru a jednotlivé tahy jsou rychlé a svižné. Jedinou výtkou, kterou jsem našel, je trochu nekonzistentní příběhová linka na bojištích. Pokud bychom měli hrát přesně podle pravidel, může se stát, že se bude bojovat o Minas Tirith už na začátku hry, protože bojiště se losují. Ve hře jsou sice možnosti jak znovu aktivovat již bodované bojiště, což může trochu vadit milovníkům Pana Prstenů. Je ovšem možné si balíky bojišť trochu připravit a tak si příběh zachovat.
Karetní Válka o Prsten je skvělá hra pro všechny a nejen fanoušky Pána Prstenů. Hra je svižná, krásně zpracovaná a používá zajímavý herní systém, který nutí přemýšlet strategicky i takticky. Navíc je o mnoho přístupnější než její težkotonážní bratříček. Vleze se na stůl prakticky kdekoliv a příprava je rychlá a snadná. Kéž by všechny tématické hry pracovaly s příběhem jako obě Války o Prsten.
autor Honza Kohoutek