Zombie Road RPG: Jak jsme přežili apokalypsu
Přišlo to nečekaně. Jednoho zcela obyčejného červnového dne se v mailboxu imago objevila záhadná zpráva s názvem „Exkluzivní pozvánka na test Zombie Road TTRPG“. Úvodní věta lámanou češtinou z překladače předznamenávala zahraniční komunikaci. Co si ale budeme nalhávat, k upoutání pozornosti stačila pouze ta dvě netradiční slova – zombie a RPG.
Zombie Road RPG je původně maďarské RPG. Naštěstí jsme dostali možnost hrát s anglickou verzí, za což jsme vydavatelství Dragonmount Press, které nás kontaktovalo, neskutečně vděční. V tomto zhodnocení nebudu popisovat do detailu mechaniky nebo prozrazovat velké podrobnosti. Kampaň se na Gamefund spustí někdy v průběhu září. Tento článek je tedy víc sneak peek než recenze.
Nejsem extra velkým fanouškem zombie filmů. Pár jsem samozřejmě viděla, a ani seriálu Živí mrtví jsem se nevyhnula. Koncept nemrtvých mi tedy neznámý není. Co však skutečně miluji, je hra The Last Of Us a ze zombikáren je moje srdcovka komedie Shaun Of The Dead (česky Soumrak mrtvých). Když se naskytla možnost nejen otestovat zcela novou TTRPG, ale taky prožít dobrodružství v nefantasy světě (chápej – žádní elfové a magie), musela jsem to zkusit. A přesně jsem věděla, které lidi pro tuto příležitost oslovit. Dobrá družina je totiž základ úspěchu! Sama sebe jsem pak pasovala do role game mastera, vedoucího hry. V Dračí Hlídce dělám PJ asi 4 roky. K tomu občas nějaké to DnD, Stargate RPG a moc se těším, až v Mytago vyjdou v češtině lahůdky jako Zaklínač RPG a Fallout RPG. Mé geekovské srdce plesá!
Ale zpátky k Zombie Road RPG. Tato hra mě na první pohled upoutala graficky. Chlístance krve, špína, civilizace na svém nejdnovitějším dně a lehce sarkastický humor (protože to je taky poslední, co ti ve světě jako tenhle zůstane) mě zaujaly.
Ve hře hraje každý sám za sebe. To je taky svěží vítr do zteřelých a klasickou fantasy prožraných plachet. Vlastní schopnosti a zkušenosti dávají hráčům bonusové body do začátku a pomáhají tak určovat jejich užitečnost. Moje družina kupříkladu zahrnovala IT specialistu, který se ve volném čase věnuje plně kontaktním bojům pod záštitou MFC Slezsko (Historic Medieval Battles). Bylo tedy logické, že do svého herního vínku dostal bodík navíc za schopnosti boje a umění užívat palcáty, mačety, sekery apod.
Další velkou zajímavostí, a v mém hodnocení extrémním palcem nahoru, jsou neskutečně jednoduchá pravidla. Cheat sheet na druhé straně hráčského deníku obsahuje naprosto všechno, co hráč potřebuje a funguje jako parádní tahák i pro game mastera. Samotné pročítání příručky není tedy pro hráče zas tak moc nutné. Pro game mastera však příručka funguje jako návod i bestiář. Nabízí rámcový obraz světa, ve kterém se hráči nachází. A proč jen rámcový? Inu, protože se Zombie Road RPG odehrává v našem světě. V tom, který vidíš při pohledu z okna. A jde ještě o kousek dál. Ideálně by se měl odehrávat v místě, které hráči dobře znají. Pro nás to tedy byla Ostrava, odkud všichni pocházíme a jejíž zákoutí známe jako své boty.
Díky použití skutečné mapy, možnosti naklikat si, jak dlouho jaká cesta trvá a na jaké zajímavé lokace hráči po cestě narazí, trvalo vytvoření základní cesty jen pár minut. Některá místa dokonce sváděla ke klišé, které jsem se rozhodla svědomitě využít. Jako třeba umístit gildu kanibalů do „z neznámých důvodů“ stále funkčního fast foodu (mrk, mrk).
Na mechanice Zombie Road RPG je velmi nápaditá také možnost používat ve hře svou odolnost (Endurance) v prospěch hodu kostkou, ale za nějakou cenu. Myslím, že tato mechanika velmi pěkně reflektuje skutečný život. Endurance body se dají různě získávat během hry a nejsou statickým číslem. Jakmile dojde na nějakou velkou výzvu, je možné s nimi pracovat.
Jako příklad uvedu – když si při pokusu vykopnout dveře hodíš jako největší zoufalec, můžeš využít Endurance bod a lehce posílit výsledek kostky do úrovně, kdy se ti to povede, ale s postihem. Endurance body chceš šetřit, takže dveře vykopneš. Přitom si pochroumáš palec u nohy (a jsi zraněný). To je cena za to, že děláš věci napůl plynu.
Anebo využiješ svých Endurance bodů víc – i za riziko, že ti mohou později chybět. Dveře vykopneš jako pánbůh… ale jestli za dveřmi narazíš na zombie, no… o tom si povíme jindy.
Zombie Road RPG je otevřený svět s minimem omezení. V praxi mi přišlo fajn šetřit čas a plánovaní tak, že jsem si dopředu nachystala různé tabulky odměn a střetnutí. Když se moje družina vydala něco hledat, rozhodoval o nalezení hod kostkou (1-3 znamenalo, že danou věc nenašli, 4-6 znamenalo, že ji našli). Tato mechanika není v pravidlech, ale hodila se, protože v postapo světě je to především o hledání.
Samozřejmě, můžeš si dopředu říct, že na téhle nebo téhle lokaci nikdo nic nenajde. Prostě ne. Anebo necháš své družině volnost a výsledek necháš na náhodě, tedy kostce.
Asi jediná netradiční věc pro mě jako pro PJ/game mastera, bylo celé téma prvního dobrodružství. Podle pravidel je „vykopávací mise“ prakticky téma jedné kampaně (a v příručce je zmíněno, že to tak klidně družina může hrát). Jenže Zombie Road RPG nakukuje za další roh. Autoři chtějí, aby svět, který se ti rozvíjí pod rukama, neskončil samospasným objevením léku. Ptají se na to, co přijde po jeho objevení. Bude fungovat? Nebude? Chtějí lidé, aby byl svět jako dřív? Nebo jim ve skutečnosti vyhovuje chaos a nejistota a pokusí se lék zničit?
Tahle část může být game mastery, kteří jsou zvyklí být vedeni za ručičku, mít na všechno tabulku a třicet stránek loru, docela složitá. Ostatně mám pocit, že některým bude otevřenost a volnost Zombie Road RPG trnem v oku. Pokud však chceš vyzkoušet hru, která tě nechá samostatně jednat, podporuje fantazii a důvěřuje tvým schopnostem vypravěče a hráče, rozhodně doporučuji navštívit Zombie Road RPG webové stránky. Také můžeš sledovat Instagram nebo si prohlédnout videa na Youtube.
autor Eva Lassler